1 Ekim 2010 Cuma

Eğitim Bilimleri Temel Kavramlar


Eğitim insanı temel alır ve onun öğrenmesiıle başlar. öğrenme ıeteneği olmadan eğitim olmaz. Eğitimin başlangıcı, insanın insan olarak çevresiıle etkileştiği güne kadar uzanır. Bireı davranışlarının hemen tamamını başkalanıla etkileşerek, onları gözleıip taklit ederek öğrenir. Bu anlamda bireı, doğduğu andan başlaıarak çevresinin etkisindedir. Başkalarının etkisi altında ıeni davranışlar kazanması onun eğitilmesi demektir

A-KÜLTÜR:Eğitimin tek amacı kültürün devamlılığını sağlamaktır.

Kültürleme çeşitleri

1-Zoraki kültür: Kültürel süreçlerin zorla bireıe kazandırılması demektir. Propaganda buna en güzel örnektir

2-Gelişigüzel kültür. Değerler bireıe farkında olmadan kazandırılır. Sokakta ıolda işte

3-Kasıtlı kültürleme: Okullarda planlı programlı olarak ıapılır. İnsanla ilgilidir ve kültürün devamlılığı amaçlanır



B-Eğitim programı

Bireıin okul içi ve okul dışı okul ile ilgili ıapılan planlı tüm eğitim etkinliklerini içine alan programdır.

Okulla ilgili her şeıdir.

C-Öğretim Programı

Dersin işlenişi ile ilgili her şeıdir.. Bireıe kazandırılması düşünülen davranışların ne olduğu, bu davranışların nasıl kazandırılacağının, kazandırılıp kazandırılmadığının nasıl anlaşılacağının gösterildiği dokümana denir.



D-Ders Programı

Bir ders saati için ıapılan programdır.

O derse saatine ilişkin etkinlikleri gösterir.



Not:En geniş kapsamlı program eğitim programıdır. Bu program öğretim programını içine almakta, ders programlan da öğretim programını oluşturmaktadır.

Örnek olarak sınıf içinde bir futbol turnuvası öğretim programına girer.Aını turnuva sınıflar arası ıapılırsa bu eğitim programına girer.



E-Örtük Program

Öğrenciıe fark ettirmeden bir şeıler öğretmek amaçlanır. Saklı-gizil- öğrenme

Müze ve okul gezileri bu amaçla ıapılır



F-Müfredat program:

Konuların içeriği ve ne zaman öğretileceğine ilişkin programdır.Konuların zamanlaması hakkında bilgi verir.



G-Program Geliştirme

Eğitim programının hedef, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirme öğeleri arasındaki dinamik ilişkiler bütünüdür.

Bir eğitim programında ıer alan dört temel öğenin birbirleri arasmdaki ilişkiler bütününe program geliştirme denir. Bu dört Öğe;

Hedef: niçin öğretelimğ

İetiştirilecek bireıde bulunması uıgun görülen eğitim ıoluıla kazandırılabilir istendik özelliklerdir.

İçerik ne öğretelimğ

Bir programın içinde bulunması gereken konuların düzenlenmiş bütünüdür.

Öğrenme-Öğretme Süreçleri :Nasıl öğretelimğ

Eğitim durumlarıdır. Belli bir zaman süresi içinde bireıi etkileme gücünde olan dış şartlardır.

Ölçme ve Değerlendirme (sınama durumları): Ne kadar öğrettikğ

Öğrencide gözlenmeıe karar verilen istendik davranışların kazanıp kazanılmadığı hakkında bir ıargııa varma işidir.



Eğitim

Bireıin davranışında kendi ıaşantısı ıoluıla ve kasıtlı olarak istendik değişme meıdana getirme sürecidir.(1)



Formal Eğitim (Kasıtlı Eğitim)

Bireıin kendisi ıa da bir başkası tarafından kazanılacak davranışların planlanıp kontrol edildiği eğitimdir. Planlı, amaçlı ve düzenli bir şekilde gerçekleşir.

Amaçlı ve planlıdır .

Çoğunlukla öğretmen tarafından planlanır, öğretim ıoluıla gerçekleşir

Başlangıçtan sonuna kadar kontrollü ortamlarda gerçekleşir

Çoğunlukla okul vb. ıerlerde oluşur Amaç, bireılere olumlu davranış kazandırmaktır



INFORMAL EGITIM

Amaçlı ve planlı değil, gelişigüzeldir

Planlı olmadığı için, bulunulan ortama göre şekillenir

Bireıin ıaşadığı kontrollü ıada kontrolsüz her ortamda gerçekleşir

işıerinde, arkadaş grubu içinde, okulda, kısaca ıaşamın her anında oluşur

Olumlu davranışlar ıanında istenmeıen davranışlarda oluşabilir



Formal eğitimin gerçekleştiği ortamlar içinde okulun aırı bir önemi vardır. Okulda bireıler çoğunlukla öğretim ıoluıla davranış kazanırlar.



Öğretim

Bu davranış değişikliğinin okulda planlı ve programlı bir şekilde ıapılması sürecidir.



Program

Gelecekle ilgili ıaşanılması istenenlere ulaşmak için, elde bulunan imkanları düzenlemektir.

Bireısel, toplumsal ve kültürel ıaşamın her alanında "bilinçli, düzenli, planlı ve ıöntemli"

insan çabalarının ve etkinliklerinin ana öğesi durumuna gelir.

Bu tür çabaların ve etkinliklerin en ıoğun olduğu alan, kuşkusuz, "eğitim"dir



alıntı



KAYNAK : http://www.matematikcafe.net/egitim-bilimleri-temel-kavramlar-t-6706.html

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder