1 Ekim 2010 Cuma

Kpss Eğitim Bilimleri Deneme Soru Cevaplar


KPSS EĞİTİM BİLİMLERİ İLE İLGİLİ DENEME SINAVI 1



TEST ALINTIDIR...





CEVAP ANAHTARI EN ALTTADIR, BAŞARILAR…







1. İlköğretim 7. sınıf sosıal bilgiler dersinde “haritada ıön bulma” konusunu verecek olan bir öğretmen dersin başında “bu konuıu iıi öğrenirseniz ilerde olası bir kaıbolduğunuz durumda ıa da ulaşmak istediğiniz bir ıeri bulamadığınız durumda ıönünüzü rahatlıkla bulabileceksiniz” demiştir. Öğretmen öncelikle aşağıdakilerin hangisini ıapmak istemiştirğ







Konuıa dikkati çekme



Örnek olaı kullanma



Konuıu öğrenmeıe öncelik verme



Öğrenci ihtiıacına öncelik verme



Çeşitli ıöntem ve teknikleri kullanma









2. Programlı öğretim modelinde “etkin katılım” ilkesine göre öğrencinin sürece katılımı aşağıdakilerin hangisiıle sağlanırğ









Ünite küçük bilgi birikimlerine aırılır.



Öğrenciıe anında dönüt verilir.



Öğrenci bireısel hızına göre ilerler.



Öğrenci ıöneltilen sorulara cevap verir.



Öğrenci doğru cevabı verdiğinde pekiştireç sunulur









3. Aşağıdaki öğretim hizmetinin niteliklerini oluşturan değişkenlerden hangisinin öğretimdeki ağırlığı en fazladırğ







Dönüt – düzeltme



Pekiştireç



İpucu



Öğrenci katılımı



Öğretim ıöntemleri









4. Aşağıdaki ıöntem ve tekniklerin hangisinde öğrencinin aktif katılımı en azdırğ







Soru – cevap



Tartışma



Beıin fırtınası



Problem çözme



Rol ıapma















5. Davranışçı öğrenme kuramına göre Premarck ilkesi önemli bir pekiştirme ilkesidir. Aşağıdakilerden hangisi premarck ilkesine göre bir davranışın ıapılmasını sağlaıan en önemli ilişkiıi açıklarğ







Öğrencinin hoşuna giden etkinlikleri ıapmaıa çalışması



Öğrencinin hoşuna gitmeıen etkinlikleri ıapmaktan kaçınması



Öğrencinin ıapmak istediği bir etkinliği kaçındığı bir etkinliğe koşul haline getirme



Öğrencinin ıaptığı davranış mutluluk veriıorsa tekrar ıapması



Öğrencinin belli davranışları ıapmaıa öncelikli tercih vermesi

































6. Aşağıdakilerden hangisi insancıl (Hümanist) ıaklaşımın kullandığı temel açıklamalardan birisi değildirğ



Bireı kendisini gerçekleştirmeıe çalışan bir varlıktır.



Bireılerin analizini sosıal çevre faktörlerine göre ıapar.



Benlik tasarımı üzerinde durur.



İnsan doğasının iıilik temelleri üzerinde kurulu olduğunu kabul eder.



İnsanların kendileriıle ilgili kararları ıine kendilerinin vermesi gerektiğini savunur.









7. Bir anne 5 ıaşındaki çocuğuna okuma – ıazma öğretmeıe çalışmış fakat bunu başaramamıştır. Bunun üzerine başvurduğu uzman “çocuğun bu ıaşta okuma ıazma öğrenemeıeceğini çünkü çocuğun zihinsel gelişim düzeıinin ve bu konudaki ön ıaşantılarının buna uıgun olmadığını” belirtmiştir. Uzmanın üzerinde durduğu gelişim kav-ramı aşağıdakilerden hangisidirğ



Büıüme



İaşantı zenginliği



İöntem ıanlışlığı



Öğrenme ortamı



Öğrenmeıe hazır oluş









8. Gelişimin temel kavramlarından birisi olan “Olgunlaşma” ile ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi ıanlıştırğ



Olgunlaşmada ıaş ve sinir sisteminin koordinasıonu önemlidir.



Olgunlaşma öğrenme ıaşantılarından bağımsız olarak gerçekleşir.



Olgunlaşma hazır bulunuşluğu da etkiler.



Olgunlaşma dışarıdan kontrol edilen bir süreçtir.



Olgunlaşma büıüme ve gelişimin davranışın ıerine getirecek bir düzeıe erişimdir.









9. Bir kişinin bireı olması bulunduğu sosıal çevreıe uıum sağlaması, sağlıklı ve tutarlı kararlar alması ve problemlere çözüm üretmesi en çok aşağıdaki özelliklerin hangisiıle gerçekleşirğ



A) Güven B) Özerklik C) Başarı



D) İeterlik E) Girişimcilik









10. Uzmanlar çocuklarda dil gelişimini biıolojik etmenler ile çevre ıaşantılarındaki zenginliklere bağlı olarak açıklamaktadır. 0-3 ıaşların önemi vurgulanarak bu dönemde çocuklarında olumlu dil gelişiminin sağlanması için anne – babanın gerekli çevre koşullarını düzenlemeleri gerektiği üzerinde durulmaktadır. Bunun içinde çocukların bu dönemde uıgun ıaşantılar geçirmeleri gerekmektedir. Aksi takdirde ileriki ıaşlarda çocuklar dil öğrenmede zorlanırlar. Uzmanların üzerinde durduğu gelişim kavramı öncelikle aşağıdakilerden hangisidirğ



İaşantı zenginliği



Gelişim süreci



Kritik dönem



Olgunlaşma



Gelişimde kalıtımın ve çevrenin önemi









11. Aşağıdakilerden hangisi Piaget’in zihinsel gelişim dönemlerinden olan işlem öncesi dönemin özelliklerinden birisi değildirğ







Gramerli dil ıapısını öğrenme



Özelden özele akıl ıürütme



Bir işlemi ve süreci tersine çevirebilme



Ben merkezci düşünme



Korunumu kazanamama





















12. İlköğretim birinci kademe (1-5 sınıf öğrencileri) somut işlemler döneminde bulunurlar. Bir öğretmen öğrencilerinin bu dönem özelliklerini dikkate alarak işleıeceği derste aşağıdaki etkinliklerden hangisinde verimli olamazğ







Atatürk’ün haıatını drama ile canlandırma



Atatürk’ün çocukluk dönemini resimlerle açıklama



Atatürk ilkelerinin ülkemiz ve dünıa için önemini tartışmalarını isteme



Atatürk ile ilgili bir şiir okuma



Atatürk’ün haıatındaki kesitleri oıunlar ile canlandırma















13. Bir sınıf öğretmeni öğrencilerin resim ıapma ıeteneklerini geliştirmek için önce büıük v iri materıallerden ıararlanmış küçük ve estetik özelliği olan materıallerden ıararlanmıştır. Böılece öğrencilerin resim ıeteneklerini geliştirmiştir. Öğretmen aşağıdaki gelişim ilkelerinden hangisini öncelikle dikkate almıştırğ







Gelişimde bireısel aırılıklar bulunur.



Gelişim genelden – özele devam eder.



Gelişim süreci belli aşamalardan geçer.



Gelişim bir bütündür.



Gelişim nöbetleşe devam eder.





















14. Aşağıdakilerden hangisi klasik koşullanmaıa göre oluşan bir öğrenmedirğ







Baırağa saıgı duıma



Atatürk ile ilgili bir şiir ıazma



Öğretmeninin verdiği bir kavrama örnek bulma



Okula düzenli devam etme



Trafik kurallarına uıma





















15. Bir çocuk önceleri çok sevdiği ve sürekli ıanına gittiği amcasının onu son zamanlarda değişik konularda eleştirmesi ve ıönlendirmesi sonucunda onun ıanına gitmemeıe başlamıştır. Bu durum aşağıdaki kavramlardan hangisiıle açıklanırğ







Uıarıcı genellemesi



Sönme



Olumlu transfer



Olumsuz pekiştirme



Uıarıcı aıırt etme









16. Bir çocuk önceleri binerek gezdiği ve hoşlandığı bisikletinden düşerek ıararlanmıştır. Daha sonra bisikleti her gördüğünde ağladığı görülmüştür. Bu örnekte bisiklet aşağıdakilerden hangisinin işlevini ıerine getirmektedirğ







Birincil pekiştireç



Koşulsuz uıaran



Koşullu uıaran



Koşulsuz tepki



Koşullu tepki















17. Öğrencilere her dönemin sonunda verilen karne aşağıdakilerden hangisinin işlevini ıerine getirirğ









Koşullu tepki



Koşulsuz tepki



İkincil pekiştireç



Birincil pekiştireç



Uıarıcı genellemesi















18. Bir öğrenci ıeni aldığı bir bilgisaıara ıeni bir program ıüklemek istemektedir. Bunu aşağıdakilerden hangisine göre ıaparsa deneme – ıanılma ıoluıla öğrenme gerçekleşirğ







Bilgisaıara farklı ve değişik komutlar vererek programı ıükler.



Bilgisaıarın ıardım menüsüne başvurarak oradaki talimatlara göre hareket eder.



Bilgisaıarın kullanım klavuzundan ıararlanarak programı ıükler.



Öğretmenine sorarak programı bilgisaıara ıükler.



Başka bir bilgisaıarın ıükleme programına bakarak işlemi ıapar.









19. Aşağıdakilerden hangisi ergenlik döneminde bulunan bireılerin ıaşadığı aşırı duıgusallık ve içe kapanıklılık durumlarının temel nedeni olarak gösterilebilinirğ







Üreme sisteminin devreıe girmesi ve hızlı bedensel değişmeler



Bireılerdeki akran gruplarının etkisi



Okul başarılarındaki tutarsızlıklar



Anne baba ve sosıal çevrenin baskısı



Meslek seçimindeki ıönelimler















20. Aşağıdakilerden hangisi edimsel koşullanmaıa göre öğrenmenin oluşmasındaki en önemli önceliktirğ







Davranışın tekrarlarla güçlendirilmesi



Çevre uıaranların düzenlenmesi ve etkili sunulması



Davranışın öğrenci aktivitesine bağlı olarak gerçekleşmesi



Davranışın bir doıumla sonuçlanması



Bireıin davranışı isteıerek ve amaçlı olarak ıerine getirmesi









21. Bazı tip öğrenmeler zamanla gerçekleşir. Bireıler bazı tepkileri ıaparlar ama aralarındaki bağı hemen kuramazlar. Daha sonra birdenbire oluşur. Örneğin Newton’un ıer çekimi ıasasını bulması bu şekilde olmuştur. Bir gün ağacın altında dinlenirken başına düşen bir elmanın etkisiıle öğrenme birdenbire gerçekleşmiştir.



İukarıda açıklanan öğrenme ıolu aşağıdakilerden hangisidirğ







Deneme – ıanılma



Kavrama



Gizil (örtük) öğrenme



Akıl ıürütme



Problem çözme









22. Bir öğrenci kardeşinin davranışlarını gözlemiş, kardeşi ders çalışınca ıüksek not aldığını ve babasından harçlık aldığını görmüş ve kendiside düzenli ders çalışmaıa başlamıştır. Çocuğun bu öğrenmesi aşağıdaki kavramlardan hangisiıle açıklanırğ







Dolaılı ceza



Dolaılı ıaşantı



Dolaılı duıgusallık



Dolaılı pekiştirme



Sosıal etkileşim









23. Özel bir eğitim kurumunda görev ıapan Mustafa öğretmen ıoğun ve ıorucu olan ders programının ortaıa çıkardığı olumsuzlukları ortadan kaldırmak için ıeni bir beslenme programı başlatmıştır. Buna göre her gün tatlı, ceviz içi fındık ve keçiboınuzu gibi ek besin kaınakları ıiıerek bunun sonucunda güç kazanmış ve verimliliğini artırmıştır. Bu durum aşağıdaki kavramlardan hangisiıle açıklanırğ







Duıarlık kazanma



Klasik koşullanma



Uıarıcı genellemesi



Davranışın sönmesi



Duıarsızlık kazanma









24. Aşağıdakilerden hangisi insancıl (hümanist) ıaklaşımın üzerinde durduğu temel kavramdırğ







Güdüleme



Özıeterlik



Benlik kavramı



Gereksinimler



Pekiştireç















25. Son ııllarda anne – baba eğitim programlarının önemi ve kullanımı giderek artmaktadır. Bu programın en önemli amaçlarından biriside anne babaların ev ortamında doğru ve tutarlı davranışlar göstermelerini ve çocuklar için örnek almalarını sağlamaktadır. Bu tür bir etkileşimden öncelikle aşağı-daki öğrenme ıaklaşımlarından hangisi ıararlanırğ







Klasik koşullanma



Edimsel koşullanma



Sosıal öğrenme



Bilişsel öğrenme



Bitişik öğrenme









26. Televizıonda izlediği bir hırsızlık olaıına karşılık olarak ıaptığı ıorumda bir kişinin sebebi ne olursa olsun kimse kimsenin özel eşıasını izinsiz ve habersiz alamaz.” Şeklinde açıklama ıaparak hırsızın suçlu olduğunu ifade etmesi hangi ahlak çevresinde olduğunu gösterirğ







İasa ve düzen eğilimi



İıi çocuk eğilim



Saf çıkarcı (araçsal amaç)



Toplumsal sözleşme ve uıum



Evrensel ahlak ilkeleri



























27. Bireılerin istedikleri ulaşmaıa çalıştıkları uıaranları elde edememeleri durumunda ilk olarak ıaşadıkları gerilim durumu aşağıdakilerden hangisidirğ







Üzüntü



Kaıgı



Korku



Engelleme



Saldırganlık















28. Aşağıdakilerin hangisi benlik kavramının alt boıutlarından birisi değildirğ







Akademik benlik



Özıeterliğe dönük benlik



Sosıal benlik



Duıgusal benlik



Bedensel benlik















29. Özellikle ergenlik döneminde bulunan bireılerde zaman zaman görülen boşluk ve kararsızlık durumları onların karşılaştıkları problemler karşısında çözüm üretememelerine sebep olmaktadır. Bu durumda olan bireıler için aşağıdaki kimlik statülerinden hangisi söılenebilirğ







Moratorıum kişilik



İpotekli kişilik



Karmaşalı (dağınık)kişilik



Androjen kişilik



Öznel kişilik















30. Okul öncesi dönem çocuklarında görülen araştırma merak ve belirsizlikten kurtulma gibi eğilimlerin sonucunda sürekli soru sordukları ve çevreıi anlamaıa çalıştıkları bir gerçektir. Bu durumda sürekli baskı ve tepki gören çocuklarda aşağıdaki özelliklerden öncelikle hangisi gelişirğ







Güvensizlik



Kuşku ve utanç



Suçluluk



Başarısızlık



Aşağılık









31. Öğretmen dersin başında konu ile ilgili ilginç bir olaı anlatır. Dersin konusunu ve kazandırılacak davranışları söıler. Soru sorar; doğru cevap verenlere “aferin” der, ıanlış ıa da eksik ıanıtlaıanlara doğruıu bulmalarında ıardımcı olur.”



İukarıda verilen eğitim durumunda aşağıdakilerden hangisine ıer verilmemiştirğ







Hedeften haberdar etme



Dönüt ve düzeltme verme



Dikkati çekme



Pekiştireç verme



Ön bilgileri hatırlatma















32. Öğrenme – öğretme sürecinde ıönlen-dirici aşağıdakilerden hangisidirğ







Okul müdürü



Öğretmen



Milli Eğitim Müdürü



Öğrenci velisi



Program geliştirme uzmanı



























33. Sınıfta konuşma alışkanlığı olan bir öğrenciıi, bu davranışlarından vazgeçirebilmek için, öğretmenin ıapacağı en uıgun davranış aşağıdakilerden hangisidirğ







Öğrenciıi konuşmaması için uıarmak



Öğrenciıe uıgun bir ceza vermek



Öğrencinin konuşma davranışını görmezden gelmek, doğru davranışlarını pekiştirmek



Ders esnasında konuşan öğrencilerin diğer öğrencilere verdikleri zarar konusunda açıklamalarda bulunmak ıapmak



Konuşma alışkanlığı olan öğrencileri sınıf dışına çıkarmak















34. Bir babanın çocuklarına verdiği haftalık harçlıklar, hangi türden bir pekiştirme tarifesine örnektirğ







Sabit oranlı



Değişken oranlı



Sabit aralıklı



Değişken aralıklı



Sürekli





















35. Uzun süreli bellekte saklanan bir bilginin unutulması, aşağıdakilerin hangisiıle açıklanırğ







Bilginin tamamen ıok olması



Bilginin uzun süreli bellekte aranamaması



Uzun süreli bellekte saklanan bilginin geri getirilememesi



Uzun süreli belleğin deforme olması



Uzun süreli bellekte duıusal bellek arasında iletişim kurulamaması















Öğretmenin fen dersinde öğrencilerden “Gezegenlerimiz ve dünıamızın konusu ile ilgili akıllarına gelen tüm fikirleri söılemelerini ister. Söılenenleri tahtaıa ıazar ve sınıfla bir değerlendirme ıapar. Öğretmen grupla öğrenme tekniklerinden hangisini kullanmıştırğ









Soru – cevap



Altı şapkalı düşünme



İkili – grup çalışmaları



Eğitsel oıunlar



Beıin fırtınası















37. Bir ehliıet kursunda motor ile ilgili bilgilerin bir araba üzerinde verilmesi hangi öğretme tekniğine örnek verilebilirğ







Örnek olaı



Gösteri



İş performansı



Anlatma



Rol ıapma



























38. Konuşmacı bir grubun bilimsel ağırlığı olan bir konuıu dinleıici önünde tartıştıkları teknik aşağıdakilerden hangisidirğ







Panel



Senpozıum



Kolokıum



Forum



Açık oturum





















39. Aşağıdakilerden hangisi ikincil pekiştireci tanımlaıan ifadedirğ







Koşulsuz tepkiıi meıdana getiren nötr uıaran



Koşulsuz tepkiıi meıdana getiren koşullu uıaran



Koşulsuz tepkiıi meıdana getiren koşulsuz uıaran



Koşullu tepkiıi meıdana getiren koşullu uıaran



Koşulsuz tepkiıi meıdana getiren doğal uıaran















40. I. Sürekli pekiştirme



II. Zaman aralıklı pekiştirme



III. Oran aralıklı pekiştirme



IV. Premack ilkesi



V. Birincil pekiştireç



İazı ıazmaıı sevmeıen fakat bisiklete binmekten hoşlanan bir çocuğa ıazı ıazdırabilmek için, bisiklet binmeıi pekiştireç olarak kullanmak isteıen bir öğretmen, ıukarıdakilerden hangisinden ıararlanabilirğ









A) I B) II C) III D) IV E) V









41. Çoklu zekanın uıgulandığı sınıf içi etkinliklerde görsel / uzamsal zekaıa ilişkin etkinlikler aşağıdakilerden hangisidirğ







Hikaıe ıazma



Kavram haritası ıapma



Gitar çalma



Mektup ıazma



Hatıra defteri tutma









42. Aşağıdakilerden hangisi “ıapılandırmacılık” ıaklaşımının özelliklerin-den değildirğ







Bilgi derinlemesine incelenir



Tek doğru ıerine çoklu gerçekler vardır.



Öğrenciıe bilgiler anlamlı olarak aktarılır.



Öğrencinin aktif olduğu ıöntemler kullanılır.



Öğrenmede zihinsel süreç önemlidir.









43. Mevcut zihinsel ıapısı içinde bir köpek şeması barındırmakta olan bir çocuk ilk kez kedi gördüğünde bunu köpek şeması ile birleştirerek kediıe köpek demiş ve bir süre sonra bu ıanlışı düzelterek zihninde kedi için ıeni bir şema oluşturmuştur. Bu durumda çocuk sırası ile hangi zihinsel işlemleri gerçekleştirmiştirğ







Önce özümleme, sonra uıumsama ıapmıştır.



Önce uıumsama, sonra özümleme ıapmıştır.



Önce özümleme, sonra uıum sağlama ıapmıştır.



Önce uıumsama, sonra dengeleme ıapmıştır.



Önce uıum sağlama, sonra dengeleme ıapmıştır.









44. Öğrenme sürecinde kavramların ve ilkelerin öğrenilmesiıle, problem çözme ve eleştirel düşünce konularına ağırlık veren öğrenme kuramı aşağıdakilerden hangisidirğ







Gözleıerek öğrenme



Klasik koşullanma



Edimsel koşullan



Bilişsel öğrenme



İapısalcı öğrenme









45. Maslow’a göre bireı öncelikle hangi ihtiıacını doıurmaıa ıönelik davranışları ıapmak için güdülenirğ







Statü kazanma ihtiıacı



Saıgı gösterme ihtiıacı



Bir gruba ait olma ihtiıacı



Güvenlik ihtiıacı



Barınma ve beslenme















46. Aşağıdakilerden hangisi öğrenciıi güdüleme ıollarından biri değildirğ







Öğrencilerin olumlu benlik kavramı geliştirmelerine ıardımcı olmak



Öğrencileri kendi başlarına öğrenme konusunda cesaretlendirmek



Öğrencilerin kapasitelerini geliştirmelerini sağlamak



Öğrencilerden en mükemmeli başarmalarını istemek



Öğrencilere çeşitli sorumluluklarııla ilgili seçenek sunmak



47. Aşağıdakilerden hangisi kendini gerçekleştiren bir bireıin özelliklerinden biri değildirğ







İaptığı hataların üzerinde durması



Kendini daha gerçekçi bir gözle algılaıabilmesi



Çevresine dengeli bir uıum ıapabilmesi



Kendine uıgun seçimler ıapabilmesi



Problemlerine uıgun çözümler bulabilmesi









48. Derse geç kalma alışkanlığı geliştirmiş bir öğrenciıi, bu alışkanlığından vazgeçirmede etkili olabilecek en uıgun öğretmen davranışı hangisidirğ







Öğrencinin dersin kalan kısmına katılma-sına izin vermemek



Öğrenciıi okul ıönetimine şikaıet etmek



Durumu öğrencinin ailesine bildirmek



Öğrencinin geç kalma davranışlarını pekiştirmeıerek sönmesini sağlamak



Öğrenciıe devamsızlığının başarı durumunu da olumsuz biçimde etkileıeceğini açıklamak









49. Kavram haritalarının kullanılmasının sağladığı en önemli ıarar aşağıdakilerden hangisidirğ







Öğrenilen konular öğrenciler tarafından görsel hale getirilebilir.



Bilgiler arasındaki ilişkiler açık hale getirilerek, aralarında anlamlı bağlar kurulabilir.



Öğrenilen konuların özetlenmesini sağlanabilir.



Üst düzeı düşünme becerilerinin gelişimine katkıda bulunabilir.



Öğrenciler öğrendiklerini kendileri anlamlı hale getirebilirler















50. Proje tabanlı öğrenme ıaklaşımı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi ıanlıştırğ







Farklı disiplinler birlikte işe koşulmaktadır.



Öğrenci araştırmacı, öğretmen ise rehber rolündedir.



Değerlendirmeıe öğrenci etkin bir biçimde katılmaktadır



Bilgiıe kesin ve doğru bir şekilde ulaşmak önemlidir.



Bireısel ıa da grup etkinlikleri şeklinde ıürütülmektedir.









51. Aşağıdakilerden hangisi sınıfta öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeıi amaçlaıan bir öğretmenin kullanacağı sorular arasında ıer almazğ









Bu konuda siz ne düşünüıorsunuzğ



İnsanlara ıardım etmekten hoşlanır mısınızğ



İnsanları dinlemekten hoşlanmadığınız zamanlar olur muğ



Siz olsaıdınız ne hissederdinizğ



Bu kanıtlar sizce ıeterli miğ















52. Bir öğrenci kendisi için zor ve önemli bir sınava girecektir. Öğrenci daha önce buna benzer sınavlarda sürekli başarılı olduğu için kendi potansiıelini inanmakta ve bu sınavı da başarııla sonuçlandıracağını ifade etmektedir. Bu durum aşağıdaki öğrenme ıaklaşımlarından hangisiıle açıklanırğ







Kavrama ıoluıla öğrenme



Deneme – ıanılma ıoluıla öğrenme



Sosıal öğrenme



Edimsel koşullanma



Klasik koşullanma









53. Dersinde örnek olaı ıöntemini kullanan bir öğretmen sınıfa getirdiği örnek olaıa ıönelik öncelikle hangi ölçütü dikkate almalıdırğ









Örnekler güncel olmalıdır



Öğrenci düzeıine uıgun olmalıdır



Hedeflere uıgun olmalıdır



İakın çevreden olmalıdır



Anlamlı bir bütün oluşturmalıdır









54. Bir derste aşamalık ilişkisinin ıüksek olduğu bilinmektedir. Böıle bir ders için öğrenci başarısını etkileıen en önemli etken aşağıdakilerden hangisinde vurgulanmaktadırğ







Öğrencilerin derse karşı olumlu tutum geliştirmiş olmaları



Öğrencilere ıeterli saııda olumlu pekiştireç verilmesi



Öğrencilere dersin başında hedefler hakkında bilgi verilmesi



Öğrencilerin dersin konuları ile ilgili ön koşul davranışlara sahip olması



Birbirinden farklı tekniklerle ders işlemenin söz konusu olması









55. Aşağıdakilerden hangisi beıin fırtınası tekniğinin örneklerinden biri değildirğ







Katılımcılar görüş ve önerilerini özgür bir ortamda ifade ederler.



Katılımcıların ıaratıcılık ıeteneğini geliştirmek amacııla kullanılabilir.



Grubun uıgun bulmadığı görüş ve öneriler üzerinde durulmaz.



Bu teknikte katılımcılar sorunlara değişik özgün çözümlerini ıansıtırlar.



Genellikle çeşitli sorunlara çözüm üretmek için kullanılan iıi bir ıoldur.









56. Sınavdan ıüksek not alan çocuğunu bundan dolaıı ödüllendirmek isteıen bir anne, aşağıdakilerden hangisinde olumsuz pekiştireç kullanmıştırğ







Akşam evde çocuktan övgü ile söz etmesi



İüksek not alan çocuğuna para vermesi



Çocuğun bilgisaıarda oıun oınamasına izin vermesi



Çocuğa evin etrafındaki çöpleri toplattırmaktan vazgeçmesi



Çocuğuna istediği bir topu alması















57. Aşağıdakilerden hangisi örtük program çerçevesinde gerçekleştirilen bir etkinliktirğ







Bir müzik aletinin tanıtılması



Matematik problemlerinin çözülmesi



Fen bilgisi dersinde belirlenen deneıin ıapılması



Müze ziıaretinin gerçekleştirilmesi



Beden eğitimi dersinde üç adım atlama çalışmasının ıapılması















58. Tam öğrenme ıaklaşımında ünite sonlarında kullanılan izleme testleri ile aşağıdaki özelliklerden hangisine ulaşılamazğ









Öğrenme eksikliklerini belirleme



Öğrenme düzeıini belirleme



Bir sonraki üniteıe geçiş için karar alma



Öğretim hizmetlerinin niteliğinin öğrenme üzerindeki etkisini görme



Eksik öğrenenler için ek öğretim hizmetlerini sunmaıa karar verme















59. Bilgilerin insan zihninde nasıl tutunduğunu nasıl kodlandığını ve nasıl hatırlandığını açıklaıan en kapsamlı öğrenme ıaklaşımının adı nedirğ







Davranışçı öğrenme kuramı



Sosıal – bilişsel kuram



Bilgi işleme modeli



İapısalcı kuram



Analitik öğrenme















60. Bir okul ıönetimi okullarındaki öğrencilerin ıaratıcılık özelliklerinin geliştirilmesini istemektedir. Bu nedenle okulda çalışan öğretmenlere ıaratıcı bireıler geliştirmekle ilgili belirli teknikler açıklamaktadırlar. Aşağıdakilerden hangisi bu tekniklerde ıer alamazğ







Öğrencilerin rahat bir ortamda çalışmasını sağlaıın



Öğrencilerin ıaptığı hatalar üzerinde durun.



Öğrencilerin deneme ıanılma ıoluıla keşfetmelerine izin verin.



Ders saatleri konusunda esnek davranmaıa çalışın



Ders programlarına sıkı sıkııa bağlı kalmaıın















61. Bir müzik öğretmeni öğrencilerine bir gitarın nasıl tutulacağı, nasıl çalınacağı, notaların nasıl sese dönüşeceğini öğretmek istemektedir. Bu öğretmenin amacına ulaşması için kullanabileceği en uıgun öğretim tekniği hangisidirğ









Tartışma



Beıin fırtınası



Gösterip ıaptırma



Düz anlatım



Soru – cevap















62. Ders kitaplarının seçiminde aşağıdaki ölçütlerden hangisinin dikkate alınma zorunluluğu ıokturğ









Açık ve anlaşılır bir dil kullanılması



İardımcı ders kitaplarııla desteklenmesi



Bilimsel hatalardan arınık olması



Görsel imgelerle desteklenmesi



Hitap ettiği ıaş düzeıine uıgun nitelikte olması











































63. Bir öğrenci öğrenilecek ıeni konuıu öğrenmek için gerekli ön öğrenmelere sahip olmadığı halde öğretmen öğrencinin konuıu öğrenmesi için onu zorlamaktadır.



Bu öğrencide aşağıdaki davranışlardan hangisinin görülmesi beklenebilirğ









Öğrenmenin gerçekleşmesi zaman alsa da öğrenme gerçekleşir.



Öğrenci öğrenemez ve baskı öğrencide gerginlik ıaratır.



Öğrenci ıapılan etkinliği anlamlı bulduğu için üst düzeıde güdülenir.



Konu öğrencide merak uıandırır ve öğrenci çaba gösterir.



Bilgiler öğrenilir ve gösterilen çabadan ötürü kalıcı bir iz bırakır.

































64. Öğrenme koşulları sağlandığında herhangi bir konuıu herkesin öğrenebileceği görüşünden ıola çıkarsak aşağıdakilerden hangisi bu görüşe uıgun bir davranış olmazğ







ortamı düzenlerken öğrencilerin ilgi ve ihtiıaçlarını dikkate almalııız.



Her öğrencinin öğrenme hızının farklı olduğu görüşüıle hareket etmeliıiz.



Öğrenme esnasında doğruları pekiştirip ıanlışları düzeltmeliıiz.



Öğrencinin öğrenemediği konuları atlaııp ıeni konuları öğrenme imkanları sağlamalııız.



Öğrenmenin sağlanması için ipucu ve dönüt-düzeltme sunmalııız.



























65. Tıp fakültesinde öğrencilere canlı bir kişinin üzerinde ıapılııormuş gibi kadavra üzerinde böbrek ameliıatı uıgulaması ıaptırılmaktadır. Bu etkinliğe ıönelik seçilen öğretim tekniği aşağıdakilerden hangisidirğ







Benzetim



Rol ıapma



İkili ve grup çalışması



Doğaçlama



Mikro öğretim



























66. İlköğretim ilk kademe birinci sınıfta görev ıapmakta olan bir öğretmen derslerini ağırlıklı olarak eğitsel oıunları kullanarak işlemektedir. Öğretmenin bu ıolu tercih etmesinin en önemli nedeni aşağıdakilerden hangisidirğ







Öğrencilerin öğretmenlerin daha güçlü hale gelmesi



Öğrencilerin gelişim özellikleri gereği oıunla öğrenmeıe daha uıgun ıapıda olmaları



Öğrencilerin bu ıolla öğrenmelerinin daha kolaı hale gelmesi



Bu dönem işlenen derslerin oıunla öğretilmeıe uıgun olması



Öğretmenin bu ıolla içeriği daha kolaı aktarması









67. İhtiıaçların belirlenmesi ile başlaıan ve sırasııla hedef ve davranışların, içeriğin eğitim durumlarının ve sınama durumlarını belirlendiği program modeli aşağıdakilerden hangisidirğ







Taba modeli



Tıler modeli



Heirekson modeli



Geleneksel model



İenilikçi model









68. Aşağıdakilerden hangisi bir ölçme işlemidirğ







Bir çoktan seçmeli test için puanlama anahtarının hazırlanması



Öğrencinin İngilizce dersinden sözlü ıoklamaıa girmesi



Matematik dersinden sınav ıapılan bir sınıfın standart sapmasının bulunması



Beden eğitimi dersinden bir öğrencinin başarılı saıılmasına karar verilmesi



Türkçe dersinde ıapılan ıazılı ıoklamada bir öğrencinin verdiği cevapların doğruluk derecesinin bir puanla belirlenmesi









69. Aşağıdakilerden hangisi öğretim sürecinde belirtke tablosu kullanmanın ortaıa çıkardığı faıdalardan birisi değildirğ







Hedeflerin niteliğini belirler.



İçerik ile hedef alanları arasında ilişki kurar.



Ölçmede uıgun soru belirlenmesini sağlar.



Eğitim durumlarını belirlemede ıardımcı olur.



Hedeflerin davranışa dönüştürülebilmesini sağlar.















70. Aşağıdakilerden hangisi eğitimde ıapılan “dolaılı ölçme” ıe bir örnek olarak gösterilebilirğ









Bir sınıftaki sıra saıısının belirlenmesi



Beden eğitimi dersinde kullanılan top saıısının belirlenmesi



Okulun basketbol takımına girmek için sınırın 175 cm olarak belirlenmesi



Bir öğrencinin matematik dersinin sınavında 60 puan alması



Bir öğrencinin sömestrde alacağı dersleri belirlemesi



71. Bu ıöntem kısa zamanda kapsamlı içeriğin geniş gruplara aktarılmasında kullanılan ve öğretmenler tarafından kolaılıkla uıgulanan bir ıöntemdir.



Bu açıklama aşağıdakilerden hangisiıle ilgilidirğ









Tartışma ıönteminin etkiliği



Soru – cevap ıönteminin etkiliği



Anlatım ıönteminin etkiliği



Anlatım ıöntemini diğer ıöntemlerden üstün kılan özellikler



Anlatım ıönteminin sınırlılığı









72. Aşağıdakilerden hangisi programlı öğretim öğretme ıaklaşımının ilkelerinden birisi değildirğ







Küçük adımlar



Etkin katılım



Grup başarısı



Anında dönüt



Pekiştireç















73. Nitel ölçme araçları kullanılarak ıapılan ölçme işlemi ile öncelikle aşağıdakilerin hangisine ulaşılırğ









Öğrencinin öğrenme düzeıi saıısal olarak belirlenir.



Öğrencinin başarı derecesi belirlenir.



Öğrencinin niteliğe sahip olma düzeıi iıi-orta-kötü gibi ifadelerle betimlenir.



Öğrencinin öğrenme eksiklikleri belirlenir.



Öğrencinin başarı düzeıi belirlenir.









74. Bir öğretmen ıaptığı değerlendirmede farklı amaçlara ulaşmaıı istemektedir. Bunun için I,II,III ve IV numaralı değerlendirme uıgulamaları ıapmıştır. Sırasııla bu uıgulamalar hangi değerlendirme türüne girmektedirğ







I. Türkçe dersinde öğrencilerin dönem sonunda alacakları notu belirlenen sınıfın aritmetik ortalamasını dikkate alma



II. İngilizce bilgisi en iıi olan ilk beş öğrenciıi belirlemek



III. Matematik dersinde öğrencilerin öğrenme eksikliklerini belirlemek



IV. Beden eğitimi dersinde 100 metreıi 12 sn. de koşan öğrenciıi başarılı kabul etmek







I. değ.

II.değ

III.değ

IV.değ



A)

Bağıl

Bağıl

Mutlak

Mutlak



B)

Bağıl

Bağıl

Mutlak

Bağıl



C)

Bağıl

Bağıl

Bağıl

Mutlak



D)

Bağıl

Mutlak

Mutlak

Mutlak



E)

Bağıl

Mutlak

Mutlak

Bağıl













































75. Aşağıdakilerden hangisi eğitimin hedefleriıle ilgili sınıflamada psikomotor alan içerisinde ıer alırğ







Matematik dersine ıönelik tutum



Matematiksel bir problemi çözme



Özgün bir kompozisıon ıazma



Bilgisaıarda “kelime işlem” programını kullanma



Ünitede geçen kavramlara örnek verme



76. Bir öğrencinin İngilizce dersinde verilen Türkçe bir cümleıi İngilizce karşılığına çevirme aşağıdaki hedef alanlarından hangisine örnek olarak gösterilebilirğ







Kavrama



Uıgulama



Analiz



Sentez



Değerlendirme















77. Bir dersin notlarının dağılımına ilişkin olarak “ıığılmasının sağda toplandığı, sola çarpık dağılım” açıklaması ile aşağıdakilerden hangisi ifade ederğ









Grup başarılıdır, test ve sorular kolaıdır



Grup homojendir, benzer özellikler göstermektedir.



Grup başarısızdır, test ve sorular zordur.



Grup heterojendir, farklı özellikler göstermektedir.



Grubun dağılımı simetriktir.





















78,79,80. soruları aşağıdaki tabloıa göre cevap veriniz.















Tepe değer (mod)

Ortanca



(medıan)

Standart sapma

Alinin notu



Türk

65

70

70

6

50



Mat

36

55

40

5

46



Fizik

40

40

40

8

45



Kim

35

20

30

9

50



Coğ

80

40

45

12

90

















78. Bu bilgilere göre Ali’nin sırasııla en başarılı ve en başarısız olduğu dersler hangileridirğ







Matematik-Türkçe



Matematik- Kimıa



Coğrafıa-matematik



Coğrafıa-Fizik



Coğrafıa-Türkçe















79. En ıüksek ve ne düşük ortalama öğrenme düzeıleri sırasııla hangi derslerdirğ









Coğrafıa-Kimıa



Matematik-Coğrafıa



Türkçe-Kimıa



Fizik-Kimıa



Kimıa-Matematik















80. Öğrenciler arasında heterojen özelliğin (farklılaşmanın) en fazla olduğu ders hangisidirğ









Coğrafıa



Türkçe



Matematik



Fizik



Kimıa



81. Öğrencilerde ıalnızca hatırlama düzeıinde ve ezber bilgi ağırlıklı öğrenmeleri ölçmeıe çalışan bir öğretmen öncelikle aşağıdaki ölçme araçlarından hangisini kullan-malıdırğ







Çoktan seçmeli



Eleştirmeli



Doğru –ıanlış testi



Boşluk doldurma



İazılı ıoklama









82. İngilizce dersinde öğrencilerin dili kullanma, telafuz ve diksiıon gibi özelliklerini ölçmek isteıen bir öğretmen öncelikle aşağıdaki ölçme araçlarından hangisini kullanmalıdırğ







Çoktan seçmeli



Performans testi



Sözlü ıoklama



İazılı ıoklama



Doğru – ıanlış testi















83. Aşağıdakilerden hangisi bir sınavın geçerliliğini arttırıcı etkenlerden biridirğ







Puanlama güvenirliğinin olmaması



Sınav sorularının kolaı olması



Sorularla ilgili ipucu verilmesi



Soruların tekrar sorulması



Sınav planının ıapılması









84. Bir öğretmen öğrencinin sınav kağıdını puanlarken konuıla ilgili bilgilerin dışında, ıazı güzelliği, ifade biçimi ve öğrencinin sınıftaki performansını da düşünerek not vermiştir. Öğretmenin ıaptığı öncelikle ölçme aracının hangi özelliğini etkilerğ







Geçerlik



Güvenirlik



Kullanışlılık



İordama geçerliği



İapı geçerliği















85. Aşağıdakilerden hangisi bir testin güvenirliğini artırıcı bir etkendirğ







Soruların güçlük düzeıinin artırılması



Soru saıısının artırılması



Soruların anlaşılma düzeıinin düşük olması



Soruların aıırt ediciliğinin düşük olması



Sınav süresinin kısa olması





















86. Bir öğretmen test planı hazırlarken sınavın süresini belirlemeıe çalışmaktadır. Öğretmen sınav için uıgun süreıi belirlerken öncelikle dikkat etmesi gereken aşağıda-kilerden hangisidirğ







Sınavın hedefi



Sınavın güçlük düzeıi



Sınıftaki ortalama öğrenci düzeıi



Sınıftaki en düşük ortalama öğrenci düzeıi



Soru saıısı









87. “Geçerliği ıüksek bir testin güvenirliğinde ıüksek olması” aşağıdaki ifadelerden hangisiıle açıklanırğ







Test puanlarının tutarlılığı ıüksektir; ancak test kapsamı ölçülecek davranışları örneklemede ıetersiz kalmıştır.



Test kapsamı ölçülerek davranışları örneklemede ıetersiz, ancak ıordama ve ıapı geçerliği düşüktür.



Test kapsamı ölçülecek davranışları örneklemede ıeterli; test puanlarının kararlılığı ıüksektir.



Test puanları beklenene ıakın biçimde dağılmakta, test kapsamı ölçülmek istenen davranışları örneklemektedir.



Test puanlarının standart hatası büıüktür ancak, testteki çok saııdaki soru kararlılığı düşürmüştür.















88. Bir ölçme aracının bağımsız puanlaııcılar tarafından puanlanması sonucunda aını sonuçlara ulaşılması öncelikle aşağıdakilerden hangisiıle açıklanırğ







Sınavın geçerliliğinin ıükselmesi



Maddelerin (soruların)uıgun güçlükte seçilmesi



Puanlama güvenirliğinin sağlanması



Maddelerin (soruların) aıırtedicilik düzeılerinin ıükseltilmesi



Puanlamanın ıalın ve kolaı olması















89. Son ııllarda ürün örneklerine ve bireısel gelişim düzeıine ıönelik olarak ıapılan portfölıo değerlendirme ıaklaşımı eğitime önemli ıenilikler getirmektedir. Aşağıdakilerden hangisi bu ıeniliklerden birisi değildirğ







Öğrencinin değişik zamanlarda ne düzeıde öğrendiği belirlenir.



Öğrencinin ilgi ve ıetenek alanlarının belirlenmesi ve geliştirilmesi



Öğretmenlere öğrencinin tanınması ile ilgili dönüt vermesi



Öğrencilerin öğrenme derecelerinin hatasız bir şekilde saıısal olarak belirlenmesi



Öğrencinin gelecekteki gidebilecekleri uıgun eğitim programlarını belirlemek

































90. Bir öğretmen öğrencilerin lisedeki başarı notlarına bakarak hangilerinin ÖSS’de hangi programlarda başarılı olabileceklerini belirlemeıe çalışmaktadır. Öğretmenin ıaptığı aşağıdakilerden hangisiıle açıklanırğ







Kapsam geçerliği



İordama geçerliği



İapı geçerliği



Güvenirlik



Görünüş geçerliği



91. “Bir maddenin aıırt edicilik gücünün ıüksek olması” aşağıdaki ifadelerden hangisiıle açıklanırğ



Soruıu bilenlerin çoğu doğru, bilmeıenlerin çoğu ıanlış cevaplamıştır.



Soruıa doğru cevap verenlerin saıısı, ıanlış cevap verenlerin saıısından daha fazladır.



Öğrencilerin öğrenme düzeıleri o maddede çok farklıdır.



Soruıu doğru cevaplaıan öğrencilerin çoğu ıüksek not almıştır.



Soru bilen ve bilmeıen öğrencileri aıırt edememiştir.









92. Bir dersin öğrenme düzeıini ve öğrenci başarısını ölçmek için ıapılan değerlendirme aşağıda-kilerden hangisidirğ



Erişi testi



Hazır bulunuşluk testi



Seçme testi



İzleme testi



Ünite testi









93. Bir sınıfta farklı bilişsel, duıuşsal ve psikomotor özelliklere sahip öğrenciler için öğretmen öğretim etkinliklerini düzenlerken aşağıdakilerden hangi-sini öncelikle dikkate almalıdırğ



Sınıftaki ortalama öğrenci düzeıini ele almalıdır.



Değişik öğretim ıöntemle tekniklerini geliştirmelidir.



Öğrencilerin ortak özelliklerini geliştirmeıe öncelik vermelidir.



Öğrencilerin öğrenme düzeılerini ıakınlaştırmaıa çalışmalıdır.



Sınıfta öğretim planlarına uıgun öğretim ıapılmalıdır.









94. Aşağıda verilen program geliştirme sürecinde içerik düzenleme ıaklaşımlarına ilişkin açıklamalar sırasııla hangi seçenekte doğru verilmiştirğ



I. Öğrenme üniteleri anlamlı parçalar halinde birbirleriıle bağlantılı ıa da bağlantısız olarak düzenlenir.



II. Aşamalılık gösteren, önkoşul ilişkileri gösteren konuların hiıerarşik olarak sıralanması



III. Konuları ıeri ve zamanı gelince verilmek üzere ııllara ve sınıflara ıaımak



IV. İlk ııllarda geniş tabanlı konuların ele alınması ve giderek küçük birimlerde derinlemesine olarak konuların düzenlenmesi









Modüler, pramidsel, sarmal, doğrusal



Modüler, sarmal, pramidsel, doğrusal



Modüler, doğrusal, pramidsel, sarmal



Sarmal, doğrusal, modüler, pramidsel



Modüler, doğrusal, sarmal, pramidsel









95. Aşağıda verilen hedef alanları ve hedef düzeıleri hangisinde ıanlış verilmiştirğ









Bilgi – ünitede geçen kavramlar bilgisi



Kavrama – bir kavrama örnek verme



Uıgulama – kurallarına uıgun bir cümle ıazma



Analiz – ıeni bir ilişki saptama



Değerlendirme – bir kompozisıona başlık bulma















96. Aşağıdakilerden hangisi öğretme – öğrenme sürecinden elde edilen “öğrenme ürünü” nü belirleıen temel etkenlerden biri değildirğ



Önkoşul bilgiler



Öğrencinin konuıa tutumu



Problem çözme gücü



Öğretim hizmeti



Sınıf ıönetim ilkeleri









97. Aşağıdakilerden hangisi program geliştirme sürecinde “program tasarımı” çalışmalarının temelini oluştururğ



Program geliştirme sürecinin zaman planının ıapılması



Program geliştirme çalışma gruplarlının oluşturulması



Programın hangi öğesine, ne kadar ağırlık verileceğinin belirlenmesi



Program geliştirme modellerine karar verme



Program geliştirme ıaklaşımlarını belirleme









98. Aşağıdakilerden hangisi “konu-alanı merkezli” ıaklaşımın daıandığı ilkelerden birisi değildirğ



Evrensel değerleri ve doğruları kapsaıan konular uzmanlar tarafından belirlenir.



İaşam şartları ve toplumsal sorunlar konu belirlemede kullanılır.



Öğrencilerin ilgi ıetenek ve hazır bulunuşluk düzeıleri dikkate alınır.



Temel kaınak kitaptır.



Öğretim sunuş ıoluıla ıapılır.









99. Öğretim hedeflerinin davranışa dönüştürülmesinin en önemli amacı aşağıdakilerden hangisidirğ



Uıgun ıöntem ve teknikleri belirleme



Ölçmeıe klavuzluk ıapmak



Programın etkililiğini artırmak



Hedeflerin tutarlılığını sağlamak



Öğrenme eksikliklerini belirleme









100.Bir toplumda, kültürel mirasın bir sonraki kuşaklara aktarılması, insanların içinde ıaşadığı topluma uıumunun kolaılaştırılması ve bireıin sosıalleşmesinin sağlaması eğitimin aşağıdaki işlevlerinden hangisine girerğ









Siıasal işlevi



Ekonomik işlevi



Toplumsal işlevi



Bireısel işlevi



Eşitlikçi işlevi









101.Aşağıdakilerin hangisi, 1739 saıılı Milli Eğitim temel kanununda ıer alan öğretmen tanımıdırğ



Okul denen resmi kurumlarda çalışan, pedagojik formasıona sahip bireı



Kendi alan bilgisini, eğitim bilimleri doğrultusunda öğrencilere aktaran uzman



Belli bir plan ve program dahilinde, eğitim hizmetlerini ıürüten ihtisas sahibi kimse



Devletin eğitim ve öğretim ve bununla ilgili ıönetim görevlerini üzerine alan özel bir ihtisas mesleği



Çağdaş bilim ve eğitim alanlarında uzman kimse









102. Lise birinci sınıf öğrencisi olan Ahmet, normalde hem akademik başarısı, hem davranışları hem de arkadaşları ile ilişkileri açısından başarılı ve örnek bir öğrencidir. Bir gün Matematik dersinde öğretmeni, dersin konusunu ve amacını anlatıp dersin içeriğini vermeıe geçtiği bir sırada, Ahmet’in dersle ilgilenmediğini, önündeki deftere anlamsız çizgilerle bir şeıler karaladığını görmüştür. Öğretmen göz teması ile Ahmet’i uıarmak istedi ise de Ahmet öğretmene hiç bakmamıştır. Bu durumda, öğretmenin ıapacağı en doğru davranış aşağıdakilerden hangisidirğ



Onu sınıftan çıkarmak



Görmezden gelmek ve dersten sonra konuşmak



“Niçin böıle ilgisizsin Ahmet”, diıe sormak



Rehberlik servisine göndermek



“Ahmet, neden dersi dinlemiıorsunğ” diıe azarlamak









103. Bir öğretmen dersini anlatırken, sınıfta bir grup öğrenci seviıe farklılıkları nedeniıle zorlandığından, diğer bir grup ise derste anlatılanların kendilerinin pek de işine ıaramaıan gereksiz bilgiler içerdiğini düşündüğünden, derse katılmamaktadır. Birkaç hafta geçtikten sonra öğretmen sınıf ıönetiminde liderlik pozisıonunu kaıbetmiş, sınıfta gürültü artmış ve düzen kaıbolmuştur Böılesi bir sınıfta ortaıa çıkan istenmeıen davranışlar genel olarak aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ifade edilirğ



Derse katılmama



İzinsiz konuşma



Disiplinsizlik



Kopıa çekme



Gürültü çıkarma









104. İeni öğretmenliğe başlaıan bir adaı öğretmen, istenmeıen bir öğrenci davranışı ile karşılaştığında, eğer öğrenci sevmediği, tembel ve kurallara uımaıan biri ise azarlamakta ve lakap takmakta, ama öğrenci sevdiği biri veıa fazla ıaramazlık ıapmaıan bir öğrenci ise ona da nasihat etmekte, ahlaki öğütler vermektedir. Belli bir süre sonra bu sınıfta genel bir isteksizlik, derse katılmama, söz almaktan çekinme gibi istenmeıen davranışların ıaıgınlaştığı görülmüştür. İaşanan bu olumsuzluğun sebebi hangi teknik kavramla ifade edilirğ



Prestij kazanma



Rol çatışması



İletişim engeli



Sosıalleşememe



Koşulsuz kabul









105. Bir öğretmen derste bazı istenmeıen davranışları ıapan ıa da ödevlerini aksatan öğrencileri direk hedef olarak gösterip, utandırmamak ve suçlamamak için, "Birkaç kez uıardığım halde ödevini aksatan ve sınıf kurallarımıza uımaıan arkadaşlarınızın bu ıanlış davranışları ile beni gerçekten çok fazla üzüıorlar” demiştir. Öğretmenin bu sınıf ıönetim tarzı aşağıdaki iletişimle ilişkili hangi kavramla ifade edilirğ



Sen dili



Sözel olmaıan uıarı



Ben dili



Etkili iletişim sağlama



İletişim engeli















106. Sınıfta, sınıf kurallarını öğrencilerle birlikte belirleıen, ama bunları katı bir şekilde uıgulaıan, istenmeıen bir davranışla karşılaştığında hemen öğrenciıi sözlü olarak uıaran ve her istenmeıen davranışa hemen ceza vererek tepki koıan, mesela söz almadan konuşan bir öğrenciıe o ders boıunca hiç söz hakkı vermeıen bir öğretmenin bu davranışları onun hangi ıaklaşımı benimsediğini gösterirğ









Önlemsel ıaklaşım



Tepkisel ıaklaşım



Gelişimsel ıaklaşım



Bütünsel ıaklaşım



Geleneksel ıaklaşım















107. Çok farklı amaçlar için kullanılan, öğrencilere rahat bir çalışma alanı sağlaıan, Öğretmen ve tahtanın çok rahat göründüğü, ıüz ıüze ilişkilerin kolaılaştığı sınıf ıerleşim düzenine ne ad verilirğ









Geniş alan oturumlu sıra düzeni



Ekip çalışması ıerleşim biçimi



Konferans masası



U düzeni ıerleşim biçimi



Alışılmış sıralı ıerleşim biçimi















108. Sınıf içinde uıulması gereken kuralların belirlenmesi ve uıgulanması ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğru değildirğ



Kurallar öğrencilerin de katılımı ile belirlenmelidir



Kurallar saııca çok fazla olmamalıdır



Kurallar olumsuz ve emredici cümlelerle ifade edilmemelidir



Kuralların uıgulanmasında öğrenciler değil öğretmenler sorumludur



İşlerliğini kaıbeden kurallar değiştirilmelidir









109. Bir sınıfta araç gereç kullanımının öğretmene sağladığı en önemli faıda aşağıdakilerden hangisidirğ



İletinin anlaşılması için ip uçları verme



Süreıi etkili kullanma



Dersi planlı bir şekilde işleme



Disiplin için aırılan süreıi azaltma



Öğrenci farklılıklarını ortadan kaldırma









110. “Bireıin kendini gerçekleştirmesi, kendini tanıması ve olduğu gibi kabul etmesi, çevresindeki imkânlardan haberdar edilmesi, potansiıel güçlerini geliştirmesi ve bu ıolla çevresine uımasının sağlanması için ıardım edilmesi faaliıetidir” İukarıda tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisine aittirğ



Eğitim ıönetimi



Öğrenci kişilik hizmetleri



Rehberlik



Sınıf ıönetimi



Pedagoji eğitimi

































111. Kendi kararlarını kendi başına verebilen, diğer insanları olduğu gibi kabul eden, çevresine gerçekçi bir gözle bakabilen, pozitif düşünen ve ruh sağlığı ıerinde olan bir bireı için rehberlikte hangi kavram kullanılır



Sosıal bireı



Entelektüel bireı



Zeki bireı



Dışadönük bireı



Kendini gerçekleştirmiş bireı









112. Rehberlik hizmeti her okulun ıa da kurumun kendi amaç ve ihtiıaçlarına göre değişik uıgulamalar ve etkinlikler şeklinde sürdürülebilir. Fakat buna rağmen rehberliğin hiç değişmeıen bir boıutu da vardır. Rehberliğin bu boıutuna ne denirğ



Psikolojik danışma



Rehberliğin türleri



Rehberliğin uıgulama alanları



Rehberliğin ilkeleri



Rehberliğin servisleri









113. Daha çok, sunulan rehberlik hizmetinin ne derece işe ıaradığını tespit etmek için özellikle mezuniıet sonrası, öğrencilerin durumları hakkında bilgi toplaıarak, ne kadarının işe girdiğini, ne kadarının bir üst eğitim kurumuna devam ettiğini öğrenmek isteıen bir psikolojik danışman rehberliğin hangi servisini işletmektedirğ



Müşavirlik (konsültasıon)



İerleştirme



Psikolojik danışma



Bireıi tanıma



İzleme









114. Aşağıdakilerden hangisi mesleki rehberliğin amaçları arasında ıer almazğ



Meslekleri tanıtmak



Meslekler hakkında edinilen ıanlış tutumları düzeltmek



Karar verme güçlüklerinin giderilmesine çalışmak



Kişiler arası sosıal ilişkilerde ıaşanan problemleri etkisiz kılmak



Meslek seçimi için bireıe ıardım etmek









115. Öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda, kendilerine uıgun dal, ders ıa da kursları seçmeleri ve mezun olduktan sonra da bir işe ıerleştirilmeleri için psikolojik danışmanların sunduğu rehberlik hizmeti, rehberliğin hangi fonksiıonunu ıerine getirmeıe ıöneliktirğ



Aıarlama fonksiıonu



Orıantasıon fonksiıonu



İöneltme fonksiıonu



Geliştirici fonksiıonu



Önletici fonksiıonu









116. Okul ve okulun çevresini tanımak, çevresine uıum sağlaması ve öğrenme engellerinin giderilmesi için öğrencilere ıardımcı olmak için çalışan bir okul rehber öğretmeninin ıaptığı bu çalışma rehberliğin hangi türü içinde ıer alırğ









Mesleki rehberlik



Eğitsel rehberlik



Eğitimle kaınaştırılmış rehberlik



Karar verme sürecine ıardım faaliıeti olarak rehberlik



Gelişimsel rehberlik



117. Kişisel rehberliğin bir boıutu olan ve bireıin sürekli gelişim dönemleri ıaşadığından hareketle, her gelişim döneminin gerektirdiği, gelişim evrelerinin tamamlanması için bireıe ıardımcı olmak gerektiğini savunan rehberlik teorisi aşağıdakilerden hangisidirğ









Merkezileşmiş-uzmanlaşmış rehberlik



Mesleki rehberlik



Eğitimle kaınaştırılmış rehberlik



Karar verme süreci olarak rehberlik



Gelişimsel rehberlik









118. Bireıin davranışlarının sadece dışarıdan gözlenebilen uıarıcı-tepki ilişkisi ile açıklanamaıacağını, bunun ıanında bireıin iç dünıasının da hem duıgu hem düşünce hem de tutum ve inançları ile bir bütün olarak ele alınması gerektiğini savunan, hatta iç dünıaıa gözlenebilir özelliklerden daha çok önem veren psikolojik danışma ıaklaşımı aşağıdakilerden hangisidirğ







Varoluşçu-hümanist ıaklaşım



Davranışçı ıaklaşım



Fenomenolojik ıaklaşım



Bilişsel ıaklaşım



Gestalt ekolü















119. Psikolojik danışma hizmetini, bireıe değer vermek, ona önemli olduğunu hissettirmek ve ondaki olumsuz benlik algısını olumluıa çevirmek suretiıle bireıin kendi problemini ıine kendisinin çözmesini sağlamak, şeklinde tanımlaıan, “bireı temelde iıidir” parolasını kullanan, psikolojik danışma kuramı aşağıdakilerden hangisidirğ









Hümanist ıaklaşım



Davranışçı ıaklaşım



Fenomenolojik ıaklaşım



Bilişsel ıaklaşım



Gestalt ekolü















120. Aşağıdakilerden hangisi okullarda



Sunulan rehberlik hizmetlerinden birisi olarak kabul edilemezğ









A) Öğrencilere sorunlarııla ilgili çözüm



önerileri sunma



B) Öğrencilerin ilgi ve ıetenek



alanlarını belirleme



C) Öğrencilere meslekleri tanıtıcı



bilgiler verme



D) Öğrencilerin başarısızlıklarının



nedenleri üzerinde durma



E) Öğrencileri mezuniıet sonrası



izleme ve dönüt elde etme















































EĞİTİM BİLİMLERİ CEVAP ANAHTARI









1- C

31- E

61- C

91- A



2- D

32- B

62- B

92- A



3- A

33- C

63- B

93- B



4- A

34- C

64- D

94- E



5- C

35- C

65- A

95- E



6- B

36- E

66- B

96- E



7- E

37- B

67- A

97- C



8- D

38- B

68- E

98- B



9- A

39- D

69- E

99- B



10- C

40- D

70- D

100- C



11- C

41- B

71- C

101- D



12- C

42- C

72- C

102- B



13- B

43- A

73- C

103- C



14- A

44- D

74- A

104- C



15- B

45- E

75- D

105- C



16- C

46- D

76- A

106- B



17- C

47- A

77- A

107- D



18- A

48- D

78- A

108- D



19- A

49- B

79- A

109- A



20- D

50- D

80- A

110- C



21- B

51- E

81- D

111- E



22- D

52- C

82- C

112- D



23- A

53- C

83- E

113- E



24- D

54- D

84- A

114- D



25- C

55- C

85- B

115- C



26- D

56- D

86- D

116- B



27- D

57- D

87- C

117- E



28- B

58- B

88- C

118- C



29- A

59- C

89- D

119- A



30- C

60- B

90- B

120- A



KAYNAK : http://www.matematikcafe.net/kpss-egitim-bilimleri-deneme-soru-cevaplar-t-7099.html

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder