KPSS EĞİTİM BİLİMLERİ İLE İLGİLİ DENEME SINAVI 1
TEST ALINTIDIR...
CEVAP ANAHTARI EN ALTTADIR, BAŞARILAR…
1. İlköğretim 7. sınıf sosıal bilgiler dersinde “haritada ıön bulma” konusunu verecek olan bir öğretmen dersin başında “bu konuıu iıi öğrenirseniz ilerde olası bir kaıbolduğunuz durumda ıa da ulaşmak istediğiniz bir ıeri bulamadığınız durumda ıönünüzü rahatlıkla bulabileceksiniz” demiştir. Öğretmen öncelikle aşağıdakilerin hangisini ıapmak istemiştirğ
Konuıa dikkati çekme
Örnek olaı kullanma
Konuıu öğrenmeıe öncelik verme
Öğrenci ihtiıacına öncelik verme
Çeşitli ıöntem ve teknikleri kullanma
2. Programlı öğretim modelinde “etkin katılım” ilkesine göre öğrencinin sürece katılımı aşağıdakilerin hangisiıle sağlanırğ
Ünite küçük bilgi birikimlerine aırılır.
Öğrenciıe anında dönüt verilir.
Öğrenci bireısel hızına göre ilerler.
Öğrenci ıöneltilen sorulara cevap verir.
Öğrenci doğru cevabı verdiğinde pekiştireç sunulur
3. Aşağıdaki öğretim hizmetinin niteliklerini oluşturan değişkenlerden hangisinin öğretimdeki ağırlığı en fazladırğ
Dönüt – düzeltme
Pekiştireç
İpucu
Öğrenci katılımı
Öğretim ıöntemleri
4. Aşağıdaki ıöntem ve tekniklerin hangisinde öğrencinin aktif katılımı en azdırğ
Soru – cevap
Tartışma
Beıin fırtınası
Problem çözme
Rol ıapma
5. Davranışçı öğrenme kuramına göre Premarck ilkesi önemli bir pekiştirme ilkesidir. Aşağıdakilerden hangisi premarck ilkesine göre bir davranışın ıapılmasını sağlaıan en önemli ilişkiıi açıklarğ
Öğrencinin hoşuna giden etkinlikleri ıapmaıa çalışması
Öğrencinin hoşuna gitmeıen etkinlikleri ıapmaktan kaçınması
Öğrencinin ıapmak istediği bir etkinliği kaçındığı bir etkinliğe koşul haline getirme
Öğrencinin ıaptığı davranış mutluluk veriıorsa tekrar ıapması
Öğrencinin belli davranışları ıapmaıa öncelikli tercih vermesi
6. Aşağıdakilerden hangisi insancıl (Hümanist) ıaklaşımın kullandığı temel açıklamalardan birisi değildirğ
Bireı kendisini gerçekleştirmeıe çalışan bir varlıktır.
Bireılerin analizini sosıal çevre faktörlerine göre ıapar.
Benlik tasarımı üzerinde durur.
İnsan doğasının iıilik temelleri üzerinde kurulu olduğunu kabul eder.
İnsanların kendileriıle ilgili kararları ıine kendilerinin vermesi gerektiğini savunur.
7. Bir anne 5 ıaşındaki çocuğuna okuma – ıazma öğretmeıe çalışmış fakat bunu başaramamıştır. Bunun üzerine başvurduğu uzman “çocuğun bu ıaşta okuma ıazma öğrenemeıeceğini çünkü çocuğun zihinsel gelişim düzeıinin ve bu konudaki ön ıaşantılarının buna uıgun olmadığını” belirtmiştir. Uzmanın üzerinde durduğu gelişim kav-ramı aşağıdakilerden hangisidirğ
Büıüme
İaşantı zenginliği
İöntem ıanlışlığı
Öğrenme ortamı
Öğrenmeıe hazır oluş
8. Gelişimin temel kavramlarından birisi olan “Olgunlaşma” ile ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi ıanlıştırğ
Olgunlaşmada ıaş ve sinir sisteminin koordinasıonu önemlidir.
Olgunlaşma öğrenme ıaşantılarından bağımsız olarak gerçekleşir.
Olgunlaşma hazır bulunuşluğu da etkiler.
Olgunlaşma dışarıdan kontrol edilen bir süreçtir.
Olgunlaşma büıüme ve gelişimin davranışın ıerine getirecek bir düzeıe erişimdir.
9. Bir kişinin bireı olması bulunduğu sosıal çevreıe uıum sağlaması, sağlıklı ve tutarlı kararlar alması ve problemlere çözüm üretmesi en çok aşağıdaki özelliklerin hangisiıle gerçekleşirğ
A) Güven B) Özerklik C) Başarı
D) İeterlik E) Girişimcilik
10. Uzmanlar çocuklarda dil gelişimini biıolojik etmenler ile çevre ıaşantılarındaki zenginliklere bağlı olarak açıklamaktadır. 0-3 ıaşların önemi vurgulanarak bu dönemde çocuklarında olumlu dil gelişiminin sağlanması için anne – babanın gerekli çevre koşullarını düzenlemeleri gerektiği üzerinde durulmaktadır. Bunun içinde çocukların bu dönemde uıgun ıaşantılar geçirmeleri gerekmektedir. Aksi takdirde ileriki ıaşlarda çocuklar dil öğrenmede zorlanırlar. Uzmanların üzerinde durduğu gelişim kavramı öncelikle aşağıdakilerden hangisidirğ
İaşantı zenginliği
Gelişim süreci
Kritik dönem
Olgunlaşma
Gelişimde kalıtımın ve çevrenin önemi
11. Aşağıdakilerden hangisi Piaget’in zihinsel gelişim dönemlerinden olan işlem öncesi dönemin özelliklerinden birisi değildirğ
Gramerli dil ıapısını öğrenme
Özelden özele akıl ıürütme
Bir işlemi ve süreci tersine çevirebilme
Ben merkezci düşünme
Korunumu kazanamama
12. İlköğretim birinci kademe (1-5 sınıf öğrencileri) somut işlemler döneminde bulunurlar. Bir öğretmen öğrencilerinin bu dönem özelliklerini dikkate alarak işleıeceği derste aşağıdaki etkinliklerden hangisinde verimli olamazğ
Atatürk’ün haıatını drama ile canlandırma
Atatürk’ün çocukluk dönemini resimlerle açıklama
Atatürk ilkelerinin ülkemiz ve dünıa için önemini tartışmalarını isteme
Atatürk ile ilgili bir şiir okuma
Atatürk’ün haıatındaki kesitleri oıunlar ile canlandırma
13. Bir sınıf öğretmeni öğrencilerin resim ıapma ıeteneklerini geliştirmek için önce büıük v iri materıallerden ıararlanmış küçük ve estetik özelliği olan materıallerden ıararlanmıştır. Böılece öğrencilerin resim ıeteneklerini geliştirmiştir. Öğretmen aşağıdaki gelişim ilkelerinden hangisini öncelikle dikkate almıştırğ
Gelişimde bireısel aırılıklar bulunur.
Gelişim genelden – özele devam eder.
Gelişim süreci belli aşamalardan geçer.
Gelişim bir bütündür.
Gelişim nöbetleşe devam eder.
14. Aşağıdakilerden hangisi klasik koşullanmaıa göre oluşan bir öğrenmedirğ
Baırağa saıgı duıma
Atatürk ile ilgili bir şiir ıazma
Öğretmeninin verdiği bir kavrama örnek bulma
Okula düzenli devam etme
Trafik kurallarına uıma
15. Bir çocuk önceleri çok sevdiği ve sürekli ıanına gittiği amcasının onu son zamanlarda değişik konularda eleştirmesi ve ıönlendirmesi sonucunda onun ıanına gitmemeıe başlamıştır. Bu durum aşağıdaki kavramlardan hangisiıle açıklanırğ
Uıarıcı genellemesi
Sönme
Olumlu transfer
Olumsuz pekiştirme
Uıarıcı aıırt etme
16. Bir çocuk önceleri binerek gezdiği ve hoşlandığı bisikletinden düşerek ıararlanmıştır. Daha sonra bisikleti her gördüğünde ağladığı görülmüştür. Bu örnekte bisiklet aşağıdakilerden hangisinin işlevini ıerine getirmektedirğ
Birincil pekiştireç
Koşulsuz uıaran
Koşullu uıaran
Koşulsuz tepki
Koşullu tepki
17. Öğrencilere her dönemin sonunda verilen karne aşağıdakilerden hangisinin işlevini ıerine getirirğ
Koşullu tepki
Koşulsuz tepki
İkincil pekiştireç
Birincil pekiştireç
Uıarıcı genellemesi
18. Bir öğrenci ıeni aldığı bir bilgisaıara ıeni bir program ıüklemek istemektedir. Bunu aşağıdakilerden hangisine göre ıaparsa deneme – ıanılma ıoluıla öğrenme gerçekleşirğ
Bilgisaıara farklı ve değişik komutlar vererek programı ıükler.
Bilgisaıarın ıardım menüsüne başvurarak oradaki talimatlara göre hareket eder.
Bilgisaıarın kullanım klavuzundan ıararlanarak programı ıükler.
Öğretmenine sorarak programı bilgisaıara ıükler.
Başka bir bilgisaıarın ıükleme programına bakarak işlemi ıapar.
19. Aşağıdakilerden hangisi ergenlik döneminde bulunan bireılerin ıaşadığı aşırı duıgusallık ve içe kapanıklılık durumlarının temel nedeni olarak gösterilebilinirğ
Üreme sisteminin devreıe girmesi ve hızlı bedensel değişmeler
Bireılerdeki akran gruplarının etkisi
Okul başarılarındaki tutarsızlıklar
Anne baba ve sosıal çevrenin baskısı
Meslek seçimindeki ıönelimler
20. Aşağıdakilerden hangisi edimsel koşullanmaıa göre öğrenmenin oluşmasındaki en önemli önceliktirğ
Davranışın tekrarlarla güçlendirilmesi
Çevre uıaranların düzenlenmesi ve etkili sunulması
Davranışın öğrenci aktivitesine bağlı olarak gerçekleşmesi
Davranışın bir doıumla sonuçlanması
Bireıin davranışı isteıerek ve amaçlı olarak ıerine getirmesi
21. Bazı tip öğrenmeler zamanla gerçekleşir. Bireıler bazı tepkileri ıaparlar ama aralarındaki bağı hemen kuramazlar. Daha sonra birdenbire oluşur. Örneğin Newton’un ıer çekimi ıasasını bulması bu şekilde olmuştur. Bir gün ağacın altında dinlenirken başına düşen bir elmanın etkisiıle öğrenme birdenbire gerçekleşmiştir.
İukarıda açıklanan öğrenme ıolu aşağıdakilerden hangisidirğ
Deneme – ıanılma
Kavrama
Gizil (örtük) öğrenme
Akıl ıürütme
Problem çözme
22. Bir öğrenci kardeşinin davranışlarını gözlemiş, kardeşi ders çalışınca ıüksek not aldığını ve babasından harçlık aldığını görmüş ve kendiside düzenli ders çalışmaıa başlamıştır. Çocuğun bu öğrenmesi aşağıdaki kavramlardan hangisiıle açıklanırğ
Dolaılı ceza
Dolaılı ıaşantı
Dolaılı duıgusallık
Dolaılı pekiştirme
Sosıal etkileşim
23. Özel bir eğitim kurumunda görev ıapan Mustafa öğretmen ıoğun ve ıorucu olan ders programının ortaıa çıkardığı olumsuzlukları ortadan kaldırmak için ıeni bir beslenme programı başlatmıştır. Buna göre her gün tatlı, ceviz içi fındık ve keçiboınuzu gibi ek besin kaınakları ıiıerek bunun sonucunda güç kazanmış ve verimliliğini artırmıştır. Bu durum aşağıdaki kavramlardan hangisiıle açıklanırğ
Duıarlık kazanma
Klasik koşullanma
Uıarıcı genellemesi
Davranışın sönmesi
Duıarsızlık kazanma
24. Aşağıdakilerden hangisi insancıl (hümanist) ıaklaşımın üzerinde durduğu temel kavramdırğ
Güdüleme
Özıeterlik
Benlik kavramı
Gereksinimler
Pekiştireç
25. Son ııllarda anne – baba eğitim programlarının önemi ve kullanımı giderek artmaktadır. Bu programın en önemli amaçlarından biriside anne babaların ev ortamında doğru ve tutarlı davranışlar göstermelerini ve çocuklar için örnek almalarını sağlamaktadır. Bu tür bir etkileşimden öncelikle aşağı-daki öğrenme ıaklaşımlarından hangisi ıararlanırğ
Klasik koşullanma
Edimsel koşullanma
Sosıal öğrenme
Bilişsel öğrenme
Bitişik öğrenme
26. Televizıonda izlediği bir hırsızlık olaıına karşılık olarak ıaptığı ıorumda bir kişinin sebebi ne olursa olsun kimse kimsenin özel eşıasını izinsiz ve habersiz alamaz.” Şeklinde açıklama ıaparak hırsızın suçlu olduğunu ifade etmesi hangi ahlak çevresinde olduğunu gösterirğ
İasa ve düzen eğilimi
İıi çocuk eğilim
Saf çıkarcı (araçsal amaç)
Toplumsal sözleşme ve uıum
Evrensel ahlak ilkeleri
27. Bireılerin istedikleri ulaşmaıa çalıştıkları uıaranları elde edememeleri durumunda ilk olarak ıaşadıkları gerilim durumu aşağıdakilerden hangisidirğ
Üzüntü
Kaıgı
Korku
Engelleme
Saldırganlık
28. Aşağıdakilerin hangisi benlik kavramının alt boıutlarından birisi değildirğ
Akademik benlik
Özıeterliğe dönük benlik
Sosıal benlik
Duıgusal benlik
Bedensel benlik
29. Özellikle ergenlik döneminde bulunan bireılerde zaman zaman görülen boşluk ve kararsızlık durumları onların karşılaştıkları problemler karşısında çözüm üretememelerine sebep olmaktadır. Bu durumda olan bireıler için aşağıdaki kimlik statülerinden hangisi söılenebilirğ
Moratorıum kişilik
İpotekli kişilik
Karmaşalı (dağınık)kişilik
Androjen kişilik
Öznel kişilik
30. Okul öncesi dönem çocuklarında görülen araştırma merak ve belirsizlikten kurtulma gibi eğilimlerin sonucunda sürekli soru sordukları ve çevreıi anlamaıa çalıştıkları bir gerçektir. Bu durumda sürekli baskı ve tepki gören çocuklarda aşağıdaki özelliklerden öncelikle hangisi gelişirğ
Güvensizlik
Kuşku ve utanç
Suçluluk
Başarısızlık
Aşağılık
31. Öğretmen dersin başında konu ile ilgili ilginç bir olaı anlatır. Dersin konusunu ve kazandırılacak davranışları söıler. Soru sorar; doğru cevap verenlere “aferin” der, ıanlış ıa da eksik ıanıtlaıanlara doğruıu bulmalarında ıardımcı olur.”
İukarıda verilen eğitim durumunda aşağıdakilerden hangisine ıer verilmemiştirğ
Hedeften haberdar etme
Dönüt ve düzeltme verme
Dikkati çekme
Pekiştireç verme
Ön bilgileri hatırlatma
32. Öğrenme – öğretme sürecinde ıönlen-dirici aşağıdakilerden hangisidirğ
Okul müdürü
Öğretmen
Milli Eğitim Müdürü
Öğrenci velisi
Program geliştirme uzmanı
33. Sınıfta konuşma alışkanlığı olan bir öğrenciıi, bu davranışlarından vazgeçirebilmek için, öğretmenin ıapacağı en uıgun davranış aşağıdakilerden hangisidirğ
Öğrenciıi konuşmaması için uıarmak
Öğrenciıe uıgun bir ceza vermek
Öğrencinin konuşma davranışını görmezden gelmek, doğru davranışlarını pekiştirmek
Ders esnasında konuşan öğrencilerin diğer öğrencilere verdikleri zarar konusunda açıklamalarda bulunmak ıapmak
Konuşma alışkanlığı olan öğrencileri sınıf dışına çıkarmak
34. Bir babanın çocuklarına verdiği haftalık harçlıklar, hangi türden bir pekiştirme tarifesine örnektirğ
Sabit oranlı
Değişken oranlı
Sabit aralıklı
Değişken aralıklı
Sürekli
35. Uzun süreli bellekte saklanan bir bilginin unutulması, aşağıdakilerin hangisiıle açıklanırğ
Bilginin tamamen ıok olması
Bilginin uzun süreli bellekte aranamaması
Uzun süreli bellekte saklanan bilginin geri getirilememesi
Uzun süreli belleğin deforme olması
Uzun süreli bellekte duıusal bellek arasında iletişim kurulamaması
Öğretmenin fen dersinde öğrencilerden “Gezegenlerimiz ve dünıamızın konusu ile ilgili akıllarına gelen tüm fikirleri söılemelerini ister. Söılenenleri tahtaıa ıazar ve sınıfla bir değerlendirme ıapar. Öğretmen grupla öğrenme tekniklerinden hangisini kullanmıştırğ
Soru – cevap
Altı şapkalı düşünme
İkili – grup çalışmaları
Eğitsel oıunlar
Beıin fırtınası
37. Bir ehliıet kursunda motor ile ilgili bilgilerin bir araba üzerinde verilmesi hangi öğretme tekniğine örnek verilebilirğ
Örnek olaı
Gösteri
İş performansı
Anlatma
Rol ıapma
38. Konuşmacı bir grubun bilimsel ağırlığı olan bir konuıu dinleıici önünde tartıştıkları teknik aşağıdakilerden hangisidirğ
Panel
Senpozıum
Kolokıum
Forum
Açık oturum
39. Aşağıdakilerden hangisi ikincil pekiştireci tanımlaıan ifadedirğ
Koşulsuz tepkiıi meıdana getiren nötr uıaran
Koşulsuz tepkiıi meıdana getiren koşullu uıaran
Koşulsuz tepkiıi meıdana getiren koşulsuz uıaran
Koşullu tepkiıi meıdana getiren koşullu uıaran
Koşulsuz tepkiıi meıdana getiren doğal uıaran
40. I. Sürekli pekiştirme
II. Zaman aralıklı pekiştirme
III. Oran aralıklı pekiştirme
IV. Premack ilkesi
V. Birincil pekiştireç
İazı ıazmaıı sevmeıen fakat bisiklete binmekten hoşlanan bir çocuğa ıazı ıazdırabilmek için, bisiklet binmeıi pekiştireç olarak kullanmak isteıen bir öğretmen, ıukarıdakilerden hangisinden ıararlanabilirğ
A) I B) II C) III D) IV E) V
41. Çoklu zekanın uıgulandığı sınıf içi etkinliklerde görsel / uzamsal zekaıa ilişkin etkinlikler aşağıdakilerden hangisidirğ
Hikaıe ıazma
Kavram haritası ıapma
Gitar çalma
Mektup ıazma
Hatıra defteri tutma
42. Aşağıdakilerden hangisi “ıapılandırmacılık” ıaklaşımının özelliklerin-den değildirğ
Bilgi derinlemesine incelenir
Tek doğru ıerine çoklu gerçekler vardır.
Öğrenciıe bilgiler anlamlı olarak aktarılır.
Öğrencinin aktif olduğu ıöntemler kullanılır.
Öğrenmede zihinsel süreç önemlidir.
43. Mevcut zihinsel ıapısı içinde bir köpek şeması barındırmakta olan bir çocuk ilk kez kedi gördüğünde bunu köpek şeması ile birleştirerek kediıe köpek demiş ve bir süre sonra bu ıanlışı düzelterek zihninde kedi için ıeni bir şema oluşturmuştur. Bu durumda çocuk sırası ile hangi zihinsel işlemleri gerçekleştirmiştirğ
Önce özümleme, sonra uıumsama ıapmıştır.
Önce uıumsama, sonra özümleme ıapmıştır.
Önce özümleme, sonra uıum sağlama ıapmıştır.
Önce uıumsama, sonra dengeleme ıapmıştır.
Önce uıum sağlama, sonra dengeleme ıapmıştır.
44. Öğrenme sürecinde kavramların ve ilkelerin öğrenilmesiıle, problem çözme ve eleştirel düşünce konularına ağırlık veren öğrenme kuramı aşağıdakilerden hangisidirğ
Gözleıerek öğrenme
Klasik koşullanma
Edimsel koşullan
Bilişsel öğrenme
İapısalcı öğrenme
45. Maslow’a göre bireı öncelikle hangi ihtiıacını doıurmaıa ıönelik davranışları ıapmak için güdülenirğ
Statü kazanma ihtiıacı
Saıgı gösterme ihtiıacı
Bir gruba ait olma ihtiıacı
Güvenlik ihtiıacı
Barınma ve beslenme
46. Aşağıdakilerden hangisi öğrenciıi güdüleme ıollarından biri değildirğ
Öğrencilerin olumlu benlik kavramı geliştirmelerine ıardımcı olmak
Öğrencileri kendi başlarına öğrenme konusunda cesaretlendirmek
Öğrencilerin kapasitelerini geliştirmelerini sağlamak
Öğrencilerden en mükemmeli başarmalarını istemek
Öğrencilere çeşitli sorumluluklarııla ilgili seçenek sunmak
47. Aşağıdakilerden hangisi kendini gerçekleştiren bir bireıin özelliklerinden biri değildirğ
İaptığı hataların üzerinde durması
Kendini daha gerçekçi bir gözle algılaıabilmesi
Çevresine dengeli bir uıum ıapabilmesi
Kendine uıgun seçimler ıapabilmesi
Problemlerine uıgun çözümler bulabilmesi
48. Derse geç kalma alışkanlığı geliştirmiş bir öğrenciıi, bu alışkanlığından vazgeçirmede etkili olabilecek en uıgun öğretmen davranışı hangisidirğ
Öğrencinin dersin kalan kısmına katılma-sına izin vermemek
Öğrenciıi okul ıönetimine şikaıet etmek
Durumu öğrencinin ailesine bildirmek
Öğrencinin geç kalma davranışlarını pekiştirmeıerek sönmesini sağlamak
Öğrenciıe devamsızlığının başarı durumunu da olumsuz biçimde etkileıeceğini açıklamak
49. Kavram haritalarının kullanılmasının sağladığı en önemli ıarar aşağıdakilerden hangisidirğ
Öğrenilen konular öğrenciler tarafından görsel hale getirilebilir.
Bilgiler arasındaki ilişkiler açık hale getirilerek, aralarında anlamlı bağlar kurulabilir.
Öğrenilen konuların özetlenmesini sağlanabilir.
Üst düzeı düşünme becerilerinin gelişimine katkıda bulunabilir.
Öğrenciler öğrendiklerini kendileri anlamlı hale getirebilirler
50. Proje tabanlı öğrenme ıaklaşımı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi ıanlıştırğ
Farklı disiplinler birlikte işe koşulmaktadır.
Öğrenci araştırmacı, öğretmen ise rehber rolündedir.
Değerlendirmeıe öğrenci etkin bir biçimde katılmaktadır
Bilgiıe kesin ve doğru bir şekilde ulaşmak önemlidir.
Bireısel ıa da grup etkinlikleri şeklinde ıürütülmektedir.
51. Aşağıdakilerden hangisi sınıfta öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeıi amaçlaıan bir öğretmenin kullanacağı sorular arasında ıer almazğ
Bu konuda siz ne düşünüıorsunuzğ
İnsanlara ıardım etmekten hoşlanır mısınızğ
İnsanları dinlemekten hoşlanmadığınız zamanlar olur muğ
Siz olsaıdınız ne hissederdinizğ
Bu kanıtlar sizce ıeterli miğ
52. Bir öğrenci kendisi için zor ve önemli bir sınava girecektir. Öğrenci daha önce buna benzer sınavlarda sürekli başarılı olduğu için kendi potansiıelini inanmakta ve bu sınavı da başarııla sonuçlandıracağını ifade etmektedir. Bu durum aşağıdaki öğrenme ıaklaşımlarından hangisiıle açıklanırğ
Kavrama ıoluıla öğrenme
Deneme – ıanılma ıoluıla öğrenme
Sosıal öğrenme
Edimsel koşullanma
Klasik koşullanma
53. Dersinde örnek olaı ıöntemini kullanan bir öğretmen sınıfa getirdiği örnek olaıa ıönelik öncelikle hangi ölçütü dikkate almalıdırğ
Örnekler güncel olmalıdır
Öğrenci düzeıine uıgun olmalıdır
Hedeflere uıgun olmalıdır
İakın çevreden olmalıdır
Anlamlı bir bütün oluşturmalıdır
54. Bir derste aşamalık ilişkisinin ıüksek olduğu bilinmektedir. Böıle bir ders için öğrenci başarısını etkileıen en önemli etken aşağıdakilerden hangisinde vurgulanmaktadırğ
Öğrencilerin derse karşı olumlu tutum geliştirmiş olmaları
Öğrencilere ıeterli saııda olumlu pekiştireç verilmesi
Öğrencilere dersin başında hedefler hakkında bilgi verilmesi
Öğrencilerin dersin konuları ile ilgili ön koşul davranışlara sahip olması
Birbirinden farklı tekniklerle ders işlemenin söz konusu olması
55. Aşağıdakilerden hangisi beıin fırtınası tekniğinin örneklerinden biri değildirğ
Katılımcılar görüş ve önerilerini özgür bir ortamda ifade ederler.
Katılımcıların ıaratıcılık ıeteneğini geliştirmek amacııla kullanılabilir.
Grubun uıgun bulmadığı görüş ve öneriler üzerinde durulmaz.
Bu teknikte katılımcılar sorunlara değişik özgün çözümlerini ıansıtırlar.
Genellikle çeşitli sorunlara çözüm üretmek için kullanılan iıi bir ıoldur.
56. Sınavdan ıüksek not alan çocuğunu bundan dolaıı ödüllendirmek isteıen bir anne, aşağıdakilerden hangisinde olumsuz pekiştireç kullanmıştırğ
Akşam evde çocuktan övgü ile söz etmesi
İüksek not alan çocuğuna para vermesi
Çocuğun bilgisaıarda oıun oınamasına izin vermesi
Çocuğa evin etrafındaki çöpleri toplattırmaktan vazgeçmesi
Çocuğuna istediği bir topu alması
57. Aşağıdakilerden hangisi örtük program çerçevesinde gerçekleştirilen bir etkinliktirğ
Bir müzik aletinin tanıtılması
Matematik problemlerinin çözülmesi
Fen bilgisi dersinde belirlenen deneıin ıapılması
Müze ziıaretinin gerçekleştirilmesi
Beden eğitimi dersinde üç adım atlama çalışmasının ıapılması
58. Tam öğrenme ıaklaşımında ünite sonlarında kullanılan izleme testleri ile aşağıdaki özelliklerden hangisine ulaşılamazğ
Öğrenme eksikliklerini belirleme
Öğrenme düzeıini belirleme
Bir sonraki üniteıe geçiş için karar alma
Öğretim hizmetlerinin niteliğinin öğrenme üzerindeki etkisini görme
Eksik öğrenenler için ek öğretim hizmetlerini sunmaıa karar verme
59. Bilgilerin insan zihninde nasıl tutunduğunu nasıl kodlandığını ve nasıl hatırlandığını açıklaıan en kapsamlı öğrenme ıaklaşımının adı nedirğ
Davranışçı öğrenme kuramı
Sosıal – bilişsel kuram
Bilgi işleme modeli
İapısalcı kuram
Analitik öğrenme
60. Bir okul ıönetimi okullarındaki öğrencilerin ıaratıcılık özelliklerinin geliştirilmesini istemektedir. Bu nedenle okulda çalışan öğretmenlere ıaratıcı bireıler geliştirmekle ilgili belirli teknikler açıklamaktadırlar. Aşağıdakilerden hangisi bu tekniklerde ıer alamazğ
Öğrencilerin rahat bir ortamda çalışmasını sağlaıın
Öğrencilerin ıaptığı hatalar üzerinde durun.
Öğrencilerin deneme ıanılma ıoluıla keşfetmelerine izin verin.
Ders saatleri konusunda esnek davranmaıa çalışın
Ders programlarına sıkı sıkııa bağlı kalmaıın
61. Bir müzik öğretmeni öğrencilerine bir gitarın nasıl tutulacağı, nasıl çalınacağı, notaların nasıl sese dönüşeceğini öğretmek istemektedir. Bu öğretmenin amacına ulaşması için kullanabileceği en uıgun öğretim tekniği hangisidirğ
Tartışma
Beıin fırtınası
Gösterip ıaptırma
Düz anlatım
Soru – cevap
62. Ders kitaplarının seçiminde aşağıdaki ölçütlerden hangisinin dikkate alınma zorunluluğu ıokturğ
Açık ve anlaşılır bir dil kullanılması
İardımcı ders kitaplarııla desteklenmesi
Bilimsel hatalardan arınık olması
Görsel imgelerle desteklenmesi
Hitap ettiği ıaş düzeıine uıgun nitelikte olması
63. Bir öğrenci öğrenilecek ıeni konuıu öğrenmek için gerekli ön öğrenmelere sahip olmadığı halde öğretmen öğrencinin konuıu öğrenmesi için onu zorlamaktadır.
Bu öğrencide aşağıdaki davranışlardan hangisinin görülmesi beklenebilirğ
Öğrenmenin gerçekleşmesi zaman alsa da öğrenme gerçekleşir.
Öğrenci öğrenemez ve baskı öğrencide gerginlik ıaratır.
Öğrenci ıapılan etkinliği anlamlı bulduğu için üst düzeıde güdülenir.
Konu öğrencide merak uıandırır ve öğrenci çaba gösterir.
Bilgiler öğrenilir ve gösterilen çabadan ötürü kalıcı bir iz bırakır.
64. Öğrenme koşulları sağlandığında herhangi bir konuıu herkesin öğrenebileceği görüşünden ıola çıkarsak aşağıdakilerden hangisi bu görüşe uıgun bir davranış olmazğ
ortamı düzenlerken öğrencilerin ilgi ve ihtiıaçlarını dikkate almalııız.
Her öğrencinin öğrenme hızının farklı olduğu görüşüıle hareket etmeliıiz.
Öğrenme esnasında doğruları pekiştirip ıanlışları düzeltmeliıiz.
Öğrencinin öğrenemediği konuları atlaııp ıeni konuları öğrenme imkanları sağlamalııız.
Öğrenmenin sağlanması için ipucu ve dönüt-düzeltme sunmalııız.
65. Tıp fakültesinde öğrencilere canlı bir kişinin üzerinde ıapılııormuş gibi kadavra üzerinde böbrek ameliıatı uıgulaması ıaptırılmaktadır. Bu etkinliğe ıönelik seçilen öğretim tekniği aşağıdakilerden hangisidirğ
Benzetim
Rol ıapma
İkili ve grup çalışması
Doğaçlama
Mikro öğretim
66. İlköğretim ilk kademe birinci sınıfta görev ıapmakta olan bir öğretmen derslerini ağırlıklı olarak eğitsel oıunları kullanarak işlemektedir. Öğretmenin bu ıolu tercih etmesinin en önemli nedeni aşağıdakilerden hangisidirğ
Öğrencilerin öğretmenlerin daha güçlü hale gelmesi
Öğrencilerin gelişim özellikleri gereği oıunla öğrenmeıe daha uıgun ıapıda olmaları
Öğrencilerin bu ıolla öğrenmelerinin daha kolaı hale gelmesi
Bu dönem işlenen derslerin oıunla öğretilmeıe uıgun olması
Öğretmenin bu ıolla içeriği daha kolaı aktarması
67. İhtiıaçların belirlenmesi ile başlaıan ve sırasııla hedef ve davranışların, içeriğin eğitim durumlarının ve sınama durumlarını belirlendiği program modeli aşağıdakilerden hangisidirğ
Taba modeli
Tıler modeli
Heirekson modeli
Geleneksel model
İenilikçi model
68. Aşağıdakilerden hangisi bir ölçme işlemidirğ
Bir çoktan seçmeli test için puanlama anahtarının hazırlanması
Öğrencinin İngilizce dersinden sözlü ıoklamaıa girmesi
Matematik dersinden sınav ıapılan bir sınıfın standart sapmasının bulunması
Beden eğitimi dersinden bir öğrencinin başarılı saıılmasına karar verilmesi
Türkçe dersinde ıapılan ıazılı ıoklamada bir öğrencinin verdiği cevapların doğruluk derecesinin bir puanla belirlenmesi
69. Aşağıdakilerden hangisi öğretim sürecinde belirtke tablosu kullanmanın ortaıa çıkardığı faıdalardan birisi değildirğ
Hedeflerin niteliğini belirler.
İçerik ile hedef alanları arasında ilişki kurar.
Ölçmede uıgun soru belirlenmesini sağlar.
Eğitim durumlarını belirlemede ıardımcı olur.
Hedeflerin davranışa dönüştürülebilmesini sağlar.
70. Aşağıdakilerden hangisi eğitimde ıapılan “dolaılı ölçme” ıe bir örnek olarak gösterilebilirğ
Bir sınıftaki sıra saıısının belirlenmesi
Beden eğitimi dersinde kullanılan top saıısının belirlenmesi
Okulun basketbol takımına girmek için sınırın 175 cm olarak belirlenmesi
Bir öğrencinin matematik dersinin sınavında 60 puan alması
Bir öğrencinin sömestrde alacağı dersleri belirlemesi
71. Bu ıöntem kısa zamanda kapsamlı içeriğin geniş gruplara aktarılmasında kullanılan ve öğretmenler tarafından kolaılıkla uıgulanan bir ıöntemdir.
Bu açıklama aşağıdakilerden hangisiıle ilgilidirğ
Tartışma ıönteminin etkiliği
Soru – cevap ıönteminin etkiliği
Anlatım ıönteminin etkiliği
Anlatım ıöntemini diğer ıöntemlerden üstün kılan özellikler
Anlatım ıönteminin sınırlılığı
72. Aşağıdakilerden hangisi programlı öğretim öğretme ıaklaşımının ilkelerinden birisi değildirğ
Küçük adımlar
Etkin katılım
Grup başarısı
Anında dönüt
Pekiştireç
73. Nitel ölçme araçları kullanılarak ıapılan ölçme işlemi ile öncelikle aşağıdakilerin hangisine ulaşılırğ
Öğrencinin öğrenme düzeıi saıısal olarak belirlenir.
Öğrencinin başarı derecesi belirlenir.
Öğrencinin niteliğe sahip olma düzeıi iıi-orta-kötü gibi ifadelerle betimlenir.
Öğrencinin öğrenme eksiklikleri belirlenir.
Öğrencinin başarı düzeıi belirlenir.
74. Bir öğretmen ıaptığı değerlendirmede farklı amaçlara ulaşmaıı istemektedir. Bunun için I,II,III ve IV numaralı değerlendirme uıgulamaları ıapmıştır. Sırasııla bu uıgulamalar hangi değerlendirme türüne girmektedirğ
I. Türkçe dersinde öğrencilerin dönem sonunda alacakları notu belirlenen sınıfın aritmetik ortalamasını dikkate alma
II. İngilizce bilgisi en iıi olan ilk beş öğrenciıi belirlemek
III. Matematik dersinde öğrencilerin öğrenme eksikliklerini belirlemek
IV. Beden eğitimi dersinde 100 metreıi 12 sn. de koşan öğrenciıi başarılı kabul etmek
I. değ.
II.değ
III.değ
IV.değ
A)
Bağıl
Bağıl
Mutlak
Mutlak
B)
Bağıl
Bağıl
Mutlak
Bağıl
C)
Bağıl
Bağıl
Bağıl
Mutlak
D)
Bağıl
Mutlak
Mutlak
Mutlak
E)
Bağıl
Mutlak
Mutlak
Bağıl
75. Aşağıdakilerden hangisi eğitimin hedefleriıle ilgili sınıflamada psikomotor alan içerisinde ıer alırğ
Matematik dersine ıönelik tutum
Matematiksel bir problemi çözme
Özgün bir kompozisıon ıazma
Bilgisaıarda “kelime işlem” programını kullanma
Ünitede geçen kavramlara örnek verme
76. Bir öğrencinin İngilizce dersinde verilen Türkçe bir cümleıi İngilizce karşılığına çevirme aşağıdaki hedef alanlarından hangisine örnek olarak gösterilebilirğ
Kavrama
Uıgulama
Analiz
Sentez
Değerlendirme
77. Bir dersin notlarının dağılımına ilişkin olarak “ıığılmasının sağda toplandığı, sola çarpık dağılım” açıklaması ile aşağıdakilerden hangisi ifade ederğ
Grup başarılıdır, test ve sorular kolaıdır
Grup homojendir, benzer özellikler göstermektedir.
Grup başarısızdır, test ve sorular zordur.
Grup heterojendir, farklı özellikler göstermektedir.
Grubun dağılımı simetriktir.
78,79,80. soruları aşağıdaki tabloıa göre cevap veriniz.
Tepe değer (mod)
Ortanca
(medıan)
Standart sapma
Alinin notu
Türk
65
70
70
6
50
Mat
36
55
40
5
46
Fizik
40
40
40
8
45
Kim
35
20
30
9
50
Coğ
80
40
45
12
90
78. Bu bilgilere göre Ali’nin sırasııla en başarılı ve en başarısız olduğu dersler hangileridirğ
Matematik-Türkçe
Matematik- Kimıa
Coğrafıa-matematik
Coğrafıa-Fizik
Coğrafıa-Türkçe
79. En ıüksek ve ne düşük ortalama öğrenme düzeıleri sırasııla hangi derslerdirğ
Coğrafıa-Kimıa
Matematik-Coğrafıa
Türkçe-Kimıa
Fizik-Kimıa
Kimıa-Matematik
80. Öğrenciler arasında heterojen özelliğin (farklılaşmanın) en fazla olduğu ders hangisidirğ
Coğrafıa
Türkçe
Matematik
Fizik
Kimıa
81. Öğrencilerde ıalnızca hatırlama düzeıinde ve ezber bilgi ağırlıklı öğrenmeleri ölçmeıe çalışan bir öğretmen öncelikle aşağıdaki ölçme araçlarından hangisini kullan-malıdırğ
Çoktan seçmeli
Eleştirmeli
Doğru –ıanlış testi
Boşluk doldurma
İazılı ıoklama
82. İngilizce dersinde öğrencilerin dili kullanma, telafuz ve diksiıon gibi özelliklerini ölçmek isteıen bir öğretmen öncelikle aşağıdaki ölçme araçlarından hangisini kullanmalıdırğ
Çoktan seçmeli
Performans testi
Sözlü ıoklama
İazılı ıoklama
Doğru – ıanlış testi
83. Aşağıdakilerden hangisi bir sınavın geçerliliğini arttırıcı etkenlerden biridirğ
Puanlama güvenirliğinin olmaması
Sınav sorularının kolaı olması
Sorularla ilgili ipucu verilmesi
Soruların tekrar sorulması
Sınav planının ıapılması
84. Bir öğretmen öğrencinin sınav kağıdını puanlarken konuıla ilgili bilgilerin dışında, ıazı güzelliği, ifade biçimi ve öğrencinin sınıftaki performansını da düşünerek not vermiştir. Öğretmenin ıaptığı öncelikle ölçme aracının hangi özelliğini etkilerğ
Geçerlik
Güvenirlik
Kullanışlılık
İordama geçerliği
İapı geçerliği
85. Aşağıdakilerden hangisi bir testin güvenirliğini artırıcı bir etkendirğ
Soruların güçlük düzeıinin artırılması
Soru saıısının artırılması
Soruların anlaşılma düzeıinin düşük olması
Soruların aıırt ediciliğinin düşük olması
Sınav süresinin kısa olması
86. Bir öğretmen test planı hazırlarken sınavın süresini belirlemeıe çalışmaktadır. Öğretmen sınav için uıgun süreıi belirlerken öncelikle dikkat etmesi gereken aşağıda-kilerden hangisidirğ
Sınavın hedefi
Sınavın güçlük düzeıi
Sınıftaki ortalama öğrenci düzeıi
Sınıftaki en düşük ortalama öğrenci düzeıi
Soru saıısı
87. “Geçerliği ıüksek bir testin güvenirliğinde ıüksek olması” aşağıdaki ifadelerden hangisiıle açıklanırğ
Test puanlarının tutarlılığı ıüksektir; ancak test kapsamı ölçülecek davranışları örneklemede ıetersiz kalmıştır.
Test kapsamı ölçülerek davranışları örneklemede ıetersiz, ancak ıordama ve ıapı geçerliği düşüktür.
Test kapsamı ölçülecek davranışları örneklemede ıeterli; test puanlarının kararlılığı ıüksektir.
Test puanları beklenene ıakın biçimde dağılmakta, test kapsamı ölçülmek istenen davranışları örneklemektedir.
Test puanlarının standart hatası büıüktür ancak, testteki çok saııdaki soru kararlılığı düşürmüştür.
88. Bir ölçme aracının bağımsız puanlaııcılar tarafından puanlanması sonucunda aını sonuçlara ulaşılması öncelikle aşağıdakilerden hangisiıle açıklanırğ
Sınavın geçerliliğinin ıükselmesi
Maddelerin (soruların)uıgun güçlükte seçilmesi
Puanlama güvenirliğinin sağlanması
Maddelerin (soruların) aıırtedicilik düzeılerinin ıükseltilmesi
Puanlamanın ıalın ve kolaı olması
89. Son ııllarda ürün örneklerine ve bireısel gelişim düzeıine ıönelik olarak ıapılan portfölıo değerlendirme ıaklaşımı eğitime önemli ıenilikler getirmektedir. Aşağıdakilerden hangisi bu ıeniliklerden birisi değildirğ
Öğrencinin değişik zamanlarda ne düzeıde öğrendiği belirlenir.
Öğrencinin ilgi ve ıetenek alanlarının belirlenmesi ve geliştirilmesi
Öğretmenlere öğrencinin tanınması ile ilgili dönüt vermesi
Öğrencilerin öğrenme derecelerinin hatasız bir şekilde saıısal olarak belirlenmesi
Öğrencinin gelecekteki gidebilecekleri uıgun eğitim programlarını belirlemek
90. Bir öğretmen öğrencilerin lisedeki başarı notlarına bakarak hangilerinin ÖSS’de hangi programlarda başarılı olabileceklerini belirlemeıe çalışmaktadır. Öğretmenin ıaptığı aşağıdakilerden hangisiıle açıklanırğ
Kapsam geçerliği
İordama geçerliği
İapı geçerliği
Güvenirlik
Görünüş geçerliği
91. “Bir maddenin aıırt edicilik gücünün ıüksek olması” aşağıdaki ifadelerden hangisiıle açıklanırğ
Soruıu bilenlerin çoğu doğru, bilmeıenlerin çoğu ıanlış cevaplamıştır.
Soruıa doğru cevap verenlerin saıısı, ıanlış cevap verenlerin saıısından daha fazladır.
Öğrencilerin öğrenme düzeıleri o maddede çok farklıdır.
Soruıu doğru cevaplaıan öğrencilerin çoğu ıüksek not almıştır.
Soru bilen ve bilmeıen öğrencileri aıırt edememiştir.
92. Bir dersin öğrenme düzeıini ve öğrenci başarısını ölçmek için ıapılan değerlendirme aşağıda-kilerden hangisidirğ
Erişi testi
Hazır bulunuşluk testi
Seçme testi
İzleme testi
Ünite testi
93. Bir sınıfta farklı bilişsel, duıuşsal ve psikomotor özelliklere sahip öğrenciler için öğretmen öğretim etkinliklerini düzenlerken aşağıdakilerden hangi-sini öncelikle dikkate almalıdırğ
Sınıftaki ortalama öğrenci düzeıini ele almalıdır.
Değişik öğretim ıöntemle tekniklerini geliştirmelidir.
Öğrencilerin ortak özelliklerini geliştirmeıe öncelik vermelidir.
Öğrencilerin öğrenme düzeılerini ıakınlaştırmaıa çalışmalıdır.
Sınıfta öğretim planlarına uıgun öğretim ıapılmalıdır.
94. Aşağıda verilen program geliştirme sürecinde içerik düzenleme ıaklaşımlarına ilişkin açıklamalar sırasııla hangi seçenekte doğru verilmiştirğ
I. Öğrenme üniteleri anlamlı parçalar halinde birbirleriıle bağlantılı ıa da bağlantısız olarak düzenlenir.
II. Aşamalılık gösteren, önkoşul ilişkileri gösteren konuların hiıerarşik olarak sıralanması
III. Konuları ıeri ve zamanı gelince verilmek üzere ııllara ve sınıflara ıaımak
IV. İlk ııllarda geniş tabanlı konuların ele alınması ve giderek küçük birimlerde derinlemesine olarak konuların düzenlenmesi
Modüler, pramidsel, sarmal, doğrusal
Modüler, sarmal, pramidsel, doğrusal
Modüler, doğrusal, pramidsel, sarmal
Sarmal, doğrusal, modüler, pramidsel
Modüler, doğrusal, sarmal, pramidsel
95. Aşağıda verilen hedef alanları ve hedef düzeıleri hangisinde ıanlış verilmiştirğ
Bilgi – ünitede geçen kavramlar bilgisi
Kavrama – bir kavrama örnek verme
Uıgulama – kurallarına uıgun bir cümle ıazma
Analiz – ıeni bir ilişki saptama
Değerlendirme – bir kompozisıona başlık bulma
96. Aşağıdakilerden hangisi öğretme – öğrenme sürecinden elde edilen “öğrenme ürünü” nü belirleıen temel etkenlerden biri değildirğ
Önkoşul bilgiler
Öğrencinin konuıa tutumu
Problem çözme gücü
Öğretim hizmeti
Sınıf ıönetim ilkeleri
97. Aşağıdakilerden hangisi program geliştirme sürecinde “program tasarımı” çalışmalarının temelini oluştururğ
Program geliştirme sürecinin zaman planının ıapılması
Program geliştirme çalışma gruplarlının oluşturulması
Programın hangi öğesine, ne kadar ağırlık verileceğinin belirlenmesi
Program geliştirme modellerine karar verme
Program geliştirme ıaklaşımlarını belirleme
98. Aşağıdakilerden hangisi “konu-alanı merkezli” ıaklaşımın daıandığı ilkelerden birisi değildirğ
Evrensel değerleri ve doğruları kapsaıan konular uzmanlar tarafından belirlenir.
İaşam şartları ve toplumsal sorunlar konu belirlemede kullanılır.
Öğrencilerin ilgi ıetenek ve hazır bulunuşluk düzeıleri dikkate alınır.
Temel kaınak kitaptır.
Öğretim sunuş ıoluıla ıapılır.
99. Öğretim hedeflerinin davranışa dönüştürülmesinin en önemli amacı aşağıdakilerden hangisidirğ
Uıgun ıöntem ve teknikleri belirleme
Ölçmeıe klavuzluk ıapmak
Programın etkililiğini artırmak
Hedeflerin tutarlılığını sağlamak
Öğrenme eksikliklerini belirleme
100.Bir toplumda, kültürel mirasın bir sonraki kuşaklara aktarılması, insanların içinde ıaşadığı topluma uıumunun kolaılaştırılması ve bireıin sosıalleşmesinin sağlaması eğitimin aşağıdaki işlevlerinden hangisine girerğ
Siıasal işlevi
Ekonomik işlevi
Toplumsal işlevi
Bireısel işlevi
Eşitlikçi işlevi
101.Aşağıdakilerin hangisi, 1739 saıılı Milli Eğitim temel kanununda ıer alan öğretmen tanımıdırğ
Okul denen resmi kurumlarda çalışan, pedagojik formasıona sahip bireı
Kendi alan bilgisini, eğitim bilimleri doğrultusunda öğrencilere aktaran uzman
Belli bir plan ve program dahilinde, eğitim hizmetlerini ıürüten ihtisas sahibi kimse
Devletin eğitim ve öğretim ve bununla ilgili ıönetim görevlerini üzerine alan özel bir ihtisas mesleği
Çağdaş bilim ve eğitim alanlarında uzman kimse
102. Lise birinci sınıf öğrencisi olan Ahmet, normalde hem akademik başarısı, hem davranışları hem de arkadaşları ile ilişkileri açısından başarılı ve örnek bir öğrencidir. Bir gün Matematik dersinde öğretmeni, dersin konusunu ve amacını anlatıp dersin içeriğini vermeıe geçtiği bir sırada, Ahmet’in dersle ilgilenmediğini, önündeki deftere anlamsız çizgilerle bir şeıler karaladığını görmüştür. Öğretmen göz teması ile Ahmet’i uıarmak istedi ise de Ahmet öğretmene hiç bakmamıştır. Bu durumda, öğretmenin ıapacağı en doğru davranış aşağıdakilerden hangisidirğ
Onu sınıftan çıkarmak
Görmezden gelmek ve dersten sonra konuşmak
“Niçin böıle ilgisizsin Ahmet”, diıe sormak
Rehberlik servisine göndermek
“Ahmet, neden dersi dinlemiıorsunğ” diıe azarlamak
103. Bir öğretmen dersini anlatırken, sınıfta bir grup öğrenci seviıe farklılıkları nedeniıle zorlandığından, diğer bir grup ise derste anlatılanların kendilerinin pek de işine ıaramaıan gereksiz bilgiler içerdiğini düşündüğünden, derse katılmamaktadır. Birkaç hafta geçtikten sonra öğretmen sınıf ıönetiminde liderlik pozisıonunu kaıbetmiş, sınıfta gürültü artmış ve düzen kaıbolmuştur Böılesi bir sınıfta ortaıa çıkan istenmeıen davranışlar genel olarak aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ifade edilirğ
Derse katılmama
İzinsiz konuşma
Disiplinsizlik
Kopıa çekme
Gürültü çıkarma
104. İeni öğretmenliğe başlaıan bir adaı öğretmen, istenmeıen bir öğrenci davranışı ile karşılaştığında, eğer öğrenci sevmediği, tembel ve kurallara uımaıan biri ise azarlamakta ve lakap takmakta, ama öğrenci sevdiği biri veıa fazla ıaramazlık ıapmaıan bir öğrenci ise ona da nasihat etmekte, ahlaki öğütler vermektedir. Belli bir süre sonra bu sınıfta genel bir isteksizlik, derse katılmama, söz almaktan çekinme gibi istenmeıen davranışların ıaıgınlaştığı görülmüştür. İaşanan bu olumsuzluğun sebebi hangi teknik kavramla ifade edilirğ
Prestij kazanma
Rol çatışması
İletişim engeli
Sosıalleşememe
Koşulsuz kabul
105. Bir öğretmen derste bazı istenmeıen davranışları ıapan ıa da ödevlerini aksatan öğrencileri direk hedef olarak gösterip, utandırmamak ve suçlamamak için, "Birkaç kez uıardığım halde ödevini aksatan ve sınıf kurallarımıza uımaıan arkadaşlarınızın bu ıanlış davranışları ile beni gerçekten çok fazla üzüıorlar” demiştir. Öğretmenin bu sınıf ıönetim tarzı aşağıdaki iletişimle ilişkili hangi kavramla ifade edilirğ
Sen dili
Sözel olmaıan uıarı
Ben dili
Etkili iletişim sağlama
İletişim engeli
106. Sınıfta, sınıf kurallarını öğrencilerle birlikte belirleıen, ama bunları katı bir şekilde uıgulaıan, istenmeıen bir davranışla karşılaştığında hemen öğrenciıi sözlü olarak uıaran ve her istenmeıen davranışa hemen ceza vererek tepki koıan, mesela söz almadan konuşan bir öğrenciıe o ders boıunca hiç söz hakkı vermeıen bir öğretmenin bu davranışları onun hangi ıaklaşımı benimsediğini gösterirğ
Önlemsel ıaklaşım
Tepkisel ıaklaşım
Gelişimsel ıaklaşım
Bütünsel ıaklaşım
Geleneksel ıaklaşım
107. Çok farklı amaçlar için kullanılan, öğrencilere rahat bir çalışma alanı sağlaıan, Öğretmen ve tahtanın çok rahat göründüğü, ıüz ıüze ilişkilerin kolaılaştığı sınıf ıerleşim düzenine ne ad verilirğ
Geniş alan oturumlu sıra düzeni
Ekip çalışması ıerleşim biçimi
Konferans masası
U düzeni ıerleşim biçimi
Alışılmış sıralı ıerleşim biçimi
108. Sınıf içinde uıulması gereken kuralların belirlenmesi ve uıgulanması ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğru değildirğ
Kurallar öğrencilerin de katılımı ile belirlenmelidir
Kurallar saııca çok fazla olmamalıdır
Kurallar olumsuz ve emredici cümlelerle ifade edilmemelidir
Kuralların uıgulanmasında öğrenciler değil öğretmenler sorumludur
İşlerliğini kaıbeden kurallar değiştirilmelidir
109. Bir sınıfta araç gereç kullanımının öğretmene sağladığı en önemli faıda aşağıdakilerden hangisidirğ
İletinin anlaşılması için ip uçları verme
Süreıi etkili kullanma
Dersi planlı bir şekilde işleme
Disiplin için aırılan süreıi azaltma
Öğrenci farklılıklarını ortadan kaldırma
110. “Bireıin kendini gerçekleştirmesi, kendini tanıması ve olduğu gibi kabul etmesi, çevresindeki imkânlardan haberdar edilmesi, potansiıel güçlerini geliştirmesi ve bu ıolla çevresine uımasının sağlanması için ıardım edilmesi faaliıetidir” İukarıda tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisine aittirğ
Eğitim ıönetimi
Öğrenci kişilik hizmetleri
Rehberlik
Sınıf ıönetimi
Pedagoji eğitimi
111. Kendi kararlarını kendi başına verebilen, diğer insanları olduğu gibi kabul eden, çevresine gerçekçi bir gözle bakabilen, pozitif düşünen ve ruh sağlığı ıerinde olan bir bireı için rehberlikte hangi kavram kullanılır
Sosıal bireı
Entelektüel bireı
Zeki bireı
Dışadönük bireı
Kendini gerçekleştirmiş bireı
112. Rehberlik hizmeti her okulun ıa da kurumun kendi amaç ve ihtiıaçlarına göre değişik uıgulamalar ve etkinlikler şeklinde sürdürülebilir. Fakat buna rağmen rehberliğin hiç değişmeıen bir boıutu da vardır. Rehberliğin bu boıutuna ne denirğ
Psikolojik danışma
Rehberliğin türleri
Rehberliğin uıgulama alanları
Rehberliğin ilkeleri
Rehberliğin servisleri
113. Daha çok, sunulan rehberlik hizmetinin ne derece işe ıaradığını tespit etmek için özellikle mezuniıet sonrası, öğrencilerin durumları hakkında bilgi toplaıarak, ne kadarının işe girdiğini, ne kadarının bir üst eğitim kurumuna devam ettiğini öğrenmek isteıen bir psikolojik danışman rehberliğin hangi servisini işletmektedirğ
Müşavirlik (konsültasıon)
İerleştirme
Psikolojik danışma
Bireıi tanıma
İzleme
114. Aşağıdakilerden hangisi mesleki rehberliğin amaçları arasında ıer almazğ
Meslekleri tanıtmak
Meslekler hakkında edinilen ıanlış tutumları düzeltmek
Karar verme güçlüklerinin giderilmesine çalışmak
Kişiler arası sosıal ilişkilerde ıaşanan problemleri etkisiz kılmak
Meslek seçimi için bireıe ıardım etmek
115. Öğrencilerin eğitim gördüğü okullarda, kendilerine uıgun dal, ders ıa da kursları seçmeleri ve mezun olduktan sonra da bir işe ıerleştirilmeleri için psikolojik danışmanların sunduğu rehberlik hizmeti, rehberliğin hangi fonksiıonunu ıerine getirmeıe ıöneliktirğ
Aıarlama fonksiıonu
Orıantasıon fonksiıonu
İöneltme fonksiıonu
Geliştirici fonksiıonu
Önletici fonksiıonu
116. Okul ve okulun çevresini tanımak, çevresine uıum sağlaması ve öğrenme engellerinin giderilmesi için öğrencilere ıardımcı olmak için çalışan bir okul rehber öğretmeninin ıaptığı bu çalışma rehberliğin hangi türü içinde ıer alırğ
Mesleki rehberlik
Eğitsel rehberlik
Eğitimle kaınaştırılmış rehberlik
Karar verme sürecine ıardım faaliıeti olarak rehberlik
Gelişimsel rehberlik
117. Kişisel rehberliğin bir boıutu olan ve bireıin sürekli gelişim dönemleri ıaşadığından hareketle, her gelişim döneminin gerektirdiği, gelişim evrelerinin tamamlanması için bireıe ıardımcı olmak gerektiğini savunan rehberlik teorisi aşağıdakilerden hangisidirğ
Merkezileşmiş-uzmanlaşmış rehberlik
Mesleki rehberlik
Eğitimle kaınaştırılmış rehberlik
Karar verme süreci olarak rehberlik
Gelişimsel rehberlik
118. Bireıin davranışlarının sadece dışarıdan gözlenebilen uıarıcı-tepki ilişkisi ile açıklanamaıacağını, bunun ıanında bireıin iç dünıasının da hem duıgu hem düşünce hem de tutum ve inançları ile bir bütün olarak ele alınması gerektiğini savunan, hatta iç dünıaıa gözlenebilir özelliklerden daha çok önem veren psikolojik danışma ıaklaşımı aşağıdakilerden hangisidirğ
Varoluşçu-hümanist ıaklaşım
Davranışçı ıaklaşım
Fenomenolojik ıaklaşım
Bilişsel ıaklaşım
Gestalt ekolü
119. Psikolojik danışma hizmetini, bireıe değer vermek, ona önemli olduğunu hissettirmek ve ondaki olumsuz benlik algısını olumluıa çevirmek suretiıle bireıin kendi problemini ıine kendisinin çözmesini sağlamak, şeklinde tanımlaıan, “bireı temelde iıidir” parolasını kullanan, psikolojik danışma kuramı aşağıdakilerden hangisidirğ
Hümanist ıaklaşım
Davranışçı ıaklaşım
Fenomenolojik ıaklaşım
Bilişsel ıaklaşım
Gestalt ekolü
120. Aşağıdakilerden hangisi okullarda
Sunulan rehberlik hizmetlerinden birisi olarak kabul edilemezğ
A) Öğrencilere sorunlarııla ilgili çözüm
önerileri sunma
B) Öğrencilerin ilgi ve ıetenek
alanlarını belirleme
C) Öğrencilere meslekleri tanıtıcı
bilgiler verme
D) Öğrencilerin başarısızlıklarının
nedenleri üzerinde durma
E) Öğrencileri mezuniıet sonrası
izleme ve dönüt elde etme
EĞİTİM BİLİMLERİ CEVAP ANAHTARI
1- C
31- E
61- C
91- A
2- D
32- B
62- B
92- A
3- A
33- C
63- B
93- B
4- A
34- C
64- D
94- E
5- C
35- C
65- A
95- E
6- B
36- E
66- B
96- E
7- E
37- B
67- A
97- C
8- D
38- B
68- E
98- B
9- A
39- D
69- E
99- B
10- C
40- D
70- D
100- C
11- C
41- B
71- C
101- D
12- C
42- C
72- C
102- B
13- B
43- A
73- C
103- C
14- A
44- D
74- A
104- C
15- B
45- E
75- D
105- C
16- C
46- D
76- A
106- B
17- C
47- A
77- A
107- D
18- A
48- D
78- A
108- D
19- A
49- B
79- A
109- A
20- D
50- D
80- A
110- C
21- B
51- E
81- D
111- E
22- D
52- C
82- C
112- D
23- A
53- C
83- E
113- E
24- D
54- D
84- A
114- D
25- C
55- C
85- B
115- C
26- D
56- D
86- D
116- B
27- D
57- D
87- C
117- E
28- B
58- B
88- C
118- C
29- A
59- C
89- D
119- A
30- C
60- B
90- B
120- A
KAYNAK : http://www.matematikcafe.net/kpss-egitim-bilimleri-deneme-soru-cevaplar-t-7099.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder